• littletiger

Skaffa bil!

Jag vill ha en bil! Men tror inte vi har råd tyvärr, men man kan ju drömma!...
    Ivarje fall, så undrar jag om det finns nån bra site där man kan räkna ut vad det kostar att ha bil: alla utgifter skatt, registrering etc. och även tips på vad man ska tänka på när man köper bil.

• Svar på tråden Skaffa bil!
  • Kabo

Jag och min sambo beslutade oss för att skaffa ytterligare en bil - denna gången en kombi efttersom vi inte kommer att få plats med barnvagn i den nuvarande bilen.

Jag insåg att vi aldrig skulle ha råd om vi blev tvugna att låna pengar till en bil, så vi sparade ihop pengarna först innen vi köpte.

Om Ni köper av en bilåterförsäljare så kan Ni gå in på www.vv.se klicka vidare på "fordon" och sedan "sök fordons- och ägaruppgifter"
    Härigenom kan Ni få reda på vilken skatt som just den bilen debiteras. OBS Gäller endast om det är återförsäljare. Skatten går visserligen på vikten, så kollar Ni på en volvo 945 så är satten 1818 eller 2001 kronor/år. Då vet Ni ju att det är däromkring på alla bilar av just den sorten.

Vad gäller försäkringar så får man nästan ringa de olika försäkringsbolagen och höra. Vissa har hemsidor där man kan få cirkapris, men de brukar inte ta hänsyn till skaderfria år etc.

Konsumentverket har lite tips inför att skaffa begagnad bil:
    www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp&lngCategoryID=867

Vad är det för bil Ni är ute efter?

Lycka till!

• Fru Indosaurie

konsumentverket har ju på sin sida "begbilsguiden" där man kan göra en kalkyl på vad det kostar att köpa bil.

• littletiger

Tack för tipsen! Vi har ingen speciell bil i sikte just nu. Vi bor mitt i stan (Göteborg) och behöver egentligen ingen bil, men....jag vill ha en ändå. Så jag tänkte räkna ut lite kostnader och visa för min man så kanske han ändrar sig....det kanske inte behöver bli så dyrt eftersom vi inte kommer att köra dagligen. Vi har båda promenad/cykelavstånd till jobben. Utan det blir väl mest lite nöjeskörning, åka och handla etc., åka på utflykter etc.

Svar på tråden Skaffa bil!