• Isalel

Recept på gryta med fläsk-grytbitar??

Köpte hem fläskgrytbitar på extrapris för 19,90 kr kilo och trodde mig göra ett fynd tills jag kom på att jag inte visste vad jag skulle göra av dom!! har bara hittat ett recept på ica!

Någon som har nå bra tips??

• Svar på tråden Recept på gryta med fläsk-grytbitar??
  • Malinell

jag är inte mycket för recept men hacka lök eller de grönsaker du nu har hemma, stek ihop med köttet och häll i grädde och krydda, servera ris till??? Lycka till!!

• Magrat

Krydda köttet, stek hastigt på hög värme (bara kort stund så alla sidor får stekyta) och lägg bitarna i en gryta (eller stor kastrull). Vill du ha lök, morötter, svamp eller andra grönsaker ska de också skäras och hivas i.
    Häll på vatten (jag brukar koka vatten i vattenkokaren, då är det redan varmt när jag häller det över köttet) så mycket att köttet nästan täcks. Släng i en buljongtärning, eller ännu hellre, två halvor av olika buljonger och eventuellt en lagerblad, smaka av med salt/soja/andra kryddor.
    Låt puttra på svag värme under lock i en timme.
    Red sedan av med mjöl och när den är nästan färdig kan du ha i lite grädde eller matlagningsyoughurt också.

• TvåM

Koka upp köttbuljong, soja o vinäger + valfria kryddor (rödvin eller svartvinbärssaft i är ocså gott). Lägg i köttet, lök o svamp. Låt koka ca 2 timmar. Mot slutet så ha i valfria grönsaker (frysta passar alldeles utmärkt). Häll i en skvätt grädde, red av om det behövs.

Gott med potatis eller ris.

• Isalel

hur länge ska fläsk koka då?
    på icas recept stod det bara 15 minuter, lät kort tid eftersom jag brukar koka nöt nästan 2 timmar??

• Magrat

Nöt måste koka flera timmar, speciellt som man oftast gör gryta på lite segare bitar, som ytterlår eller så.
    Fläskkött behöver inte koka så länge, 15 minuter räcker säkert, men jag föredrar 40-50 minuter, och brukar ofta låta det stå upp mot en timme för att få det riktigt mört (men då faller det ibland sönder).
    Låt det koka en halvtimme och provsmaka sen en bit så kan du avgöra själv om det behövs längre tid eller ej.

• djeny

krydda med kött och grillkrydda paprika vitlök peppar... skär ner lök och blanda ihop med två burkar chili-freich och en naturell lätt ferich... låt puttra å ät till färsk pasta...sååå gott )

• MiaMaa

jag steker det i stekpannan häller på massa kryddor efter behag och sen häller jag i vatten så det stormkokar. när vattnet är borta så är köttet (oftast klart)

under tiden har jag stekt nudlar och grönsaker blanda ihop och sen på med lite sås....

mina barn älskar det...

John-02 Jens -05 Jezzie-07
  • Mollymajs

Vi brukar göra dessa grytor bla.

Kinagryta.
    Skär köttet o strimolor och stek i lite olka i stekpannan eller gryta. Hacka en gul lök och en röd paprika och låte fräsa med. Häll på salt, peppar o soya. Häll i valfrigrädde och spadet ur en annanasburk och lite vinäger. Skär annanasen i små bitar o släng i. Låt koka ihop en stund. En god sötsurgryta till ris.

Apricosgryta.
    Skär köttet i strimlor o fräs. Hacka en lök och skär antingen färska champinjoner eller burk och släng med bland köttet. Skär torkade aprikoser i strimlor och lägg i. Häll på valfrigrädde, salt, peppar och ingefära. Lite soya med för färgen. Servera med ris.

Svar på tråden Recept på gryta med fläsk-grytbitar??