• oboj

Proviva?

Är det okej att äta Proviva när man e gravid?

• Svar på tråden Proviva?
  • lill linda 82

Ja.. det brukar ju rekomenderas om man har mkt halsbränna o så. Det är lent och bra för magen.

• oboj

Tack, för det är just det jag har men våga inte äta det när det är bakterier i...låter inte som det borde vara bra.

• Tina2

Det är ju snälla "yoghurtbakterier" som ska vara bra för både mammans och bebins immunförsvar...har jag hört. Jag dricker det i alla fall.

• lata kocken Johanna

jadu om du inte vill ha de bakterierna så vete sjutton vad du ska äta

bredspektraantibiotika kanske

precis som Tina säger så är det snälla tarmvänliga bakterier som hjälper magen. Tarmen är full av dessa bakterier redan innan och det är jättebra med probiotika (dvs typ proviva) efter att man ätit antibiotika eller när man har dlig mage för att återfå bakteriefloran...

De två mikrober som grevida ska passa sig för är Listeria Monocytogenes och Toxoplasma Gondii (och de kan du läsa lite om i min presentation)

• Kaya

Men kom ihåg att det är VÄLDIGT sött också. Om det är ProViva drycken du menar alltså.

• Champis

Det är utan bakterierna som finns i Provivadrycken som magen mår dåligt. Din bebis mår alltså bara bra om den skulle få i sig av dessa bakterier.

• lata kocken Johanna

proviva har ganska nyss kommit med fil (naturell) och lättsockrade drycker och lättsockrade drickyoughurtar

sen finns ju shotsen - visserligen supersöta men eftersom det är så liten volym (med samma mängd bakterier som de stora) så är det inte så mycket socker som man får i sej totalt

Svar på tråden Proviva?