• Hihi2

Hjälp, fotnoter!

har en fråga, sitter här med en uppsats och har en fråga om fotnoter. ska man ha dessa på varje sida, även om stycket fortsätter på nästa sida? alltså längst ner på varje sida.
    vet inte om ni förstår hur jag menar, gör knappt det själv...=/

• Svar på tråden Hjälp, fotnoter!
  • Macchiato

En fotnotstext kommer att lägga sig på rätt ställe med automatik när du placerar själva siffran i brädtexten där du vill att den skall sitta.

Eller förstod jag dig fel nu?

• Pansarhamster

Sist i stycket infogar du en fotnot, alltså börjar stycket på en sida men fortsätter på nästa så kommer fotnoten längst ned på den sida där stycket slutar.

Detta sköter Word själv om du klickar infoga, fotnot.

Hoppas detta var till någon hjälp och lycka till med uppsatsen!

• Hihi2

jo, men det vet jag. men måste man ha fotnoter på varje sida, alltså jag vet att de ska var i texten, men måste man ha "sammanfattningen" som ska vara längste ner, du vet där alla källor finns, på varje sida?

jag har aldrig gjort källhänvisning på detta sätt förrut så är lite vilsen...=S

• Macchiato

Jag brukar hålla mig till att skriva noter när:

Jag skall ange källa till ett citat

När jag skall hänvisa till något

Vid resonemang och uppgifter som inte passar i huvudtexten.

Vad mer exakt som skall stå beror på syftet med just den noten.

• Macchiato
    Hihi2 skrev 2008-02-14 16:11:32 följande:
    ok, tack så mycket!
    Ingen orsak.

Jag kan varmt rekommendera en investering i en skrivguide. Jag har en som heter Att skriva juridik som jag inte skulle klarat mig utan.
  • Hihi2

en annan fråga: om man använder samma källa två gånger, fast man har en källa emellan får då källan ett "nytt nummer" andra gången man använder källan eller är det samma som första gången?

• Skarpa
    Hihi2 skrev 2008-02-14 16:25:34 följande:
    en annan fråga: om man använder samma källa två gånger, fast man har en källa emellan får då källan ett "nytt nummer" andra gången man använder källan eller är det samma som första gången?
    Jag tar nytt nummer. Tror det är så man "ska" göra.
    Guess what! I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!
  • Macchiato

Datorn kommer stt sköta numreringen själv. Fotnotens siffra har inget med själva källan att göra.

• Hihi2

kom på en till fråga!

om man har samma källa till två stycken som kommer direkt efter varandra måste man då ha en fotnot på det första stycket?

• Macchiato

Jag skulle köra en fotnot på första stycket eftersom de inte hänger ihop.

Svar på tråden Hjälp, fotnoter!