Fredagsbön i moské
När ber man fredagsbön moskéerna, tänker främst på den i Malmö?
Hur går fredagsbönen till?
När ber man fredagsbön moskéerna, tänker främst på den i Malmö?
Hur går fredagsbönen till?
tiden för fredagsbönen skiljer lite beroende på årstid men går lätt att kolla upp på tex www.islamguiden.se ..
fredagsbönen går till som en vanlig bön det enda som skiljer är att imamen brukar ta upp något att prata om som dessutom brukar göras på olika språk utifrån vilka målgrupper som är störst i just din moské tex i stora mosken i stockholm så vet jag att dom gör det på både svenska och arabiska.
det dom brukar prata om kan vara allt från hur man bäst kan anpassa sig som muslim i sverige eller om det hänt något stort tex någon högtid.
talet som utförs kallas Khutba.
är du ny muslim eller bara intresserad?
hoppas du hittar vad du söker
P.S på länken ovan kan du läsa vilka bönetider som gäller och hur man utför bön och mycket annat.
Tack för ditt svar!
Jag är "bara" allmänt intresserad, tycker det är intressant med olika religioners och kulturers likheter och skillnader.
Eftersom du verkar kunning, vill jag även passa på att fråga om du vet hur en begravning går till?
Har en bekants släkting som nyss avlidit och imorgon är det begravning. Jag funderar på att gå dit, men är osäker på om jag "får"?
Skulle du vilja berätta lite om hur det går till om du vet? Är det vanligt att man har begravningar i samband med fredagsbönen (dvs inte samtidigt, men jag trodde först att fredagen enbart var avsedd för just bönen och att några begravningar ej gjordes den dagen).
okej jag ska försöka ge dig lite svar här då
På själva begravningen brukar det vara männen som följer med på fast det finns vissa skillnader speciellt om dom bor i sverige. man påbörjar en sorgetid som håller på i några dagar där oftast kvinnor är på ett ställe och männen på ett, där kvinnorna är så brukar man lyssna på koranen via cd eller så och där männen är vet jag inte efter som jag aldrig sett det..
imamen brukar nämna om någon har dött på fredagar om man ber honom, då brukar det bli en bön för den döda som alla som vill får delta i.
mitt råd till dig angående att gå på begravningen är att fråga din vän vad han/hon tycker om det är en tjej så kan ni säkerligen gå på sorgevakan iaf, det liknar hur det är efter man har varit på svensk begravning, man brukar få mat och sen pratar man med anhöriga och beklagar sorgen ungefär..