• Mimer

Någon annan som fått plötsligt yrselanfall med kräkning

Igår kväll fick jag ett plötsligt yrselanfall, hela rummet snurrade i ca 1 timma, blev ngt bättre när jag låg ner i soffan. reste mig upp sen och satt upp och fick då springa o kräkas pga yrseln. Sen gick det över!
    Vad sjutton kan det varit? Efter det är jag bara lite, lite yr då och då men inget värre. Inget mer illamående ell magont så det är INTE magsjuka.

Någon som varit med om liknande?

• Svar på tråden Någon annan som fått plötsligt yrselanfall med kräkning
  • Jlind

japp, jag har de....

men jag har lite ont i ryggen o magen oxå...
    har haft så här i 3 veckor nu....
    sökt hjälp o gjort prover... får se va de svarar---

• Starkast

många gånger.
    Det brukar gå över när jag får mina järndropp och återkomma innan det är dags för nästa.

• LevaLivetNu

Kan komma av ngn förkylning som ligger o lurar i kroppen. I örat sitter ju balansceller /sinne som kan komma i just obalans. Häftig yrsel o tom kräkning.

Om du vet med dig att du ej är t ex stressad så går det nog fort över och kanske inte kommer igen.

• Mimer

Tack för svaren. Har inte hänt något mer, men jag är lite småyr då och då fortf men inte alls så mkt.

• lycka79

Jag har problem med yrsel. Min yrsel beror på att jag har öronkristaller som trillar ur läge i örongångarna, där balanssinnet sitter. Är tydligen en sjukdom som är ökande i samhället, kan bero på mkt stress och träning.

För mig kommer det och går, har hänt att jag krupit runt i lgh pga jag inte har kunnat gå. Då har jag bara ramlat in i väggar osv... Förbannat obehagligt.

Sättet de konstaterade min Godartade Lägesyrsel på, är att man blundar och sen tittar man rakt i ögonen på läkaren som sen tittar på ögonen. De brukar flacka rätt kraftigt, för att hitta ngnstans att fästa blicken. Sen kan man även se på flackandet vilket öra som strular! Ögonen så att säga hackar åt ett visst håll, beroende på vilket öra det är som har felet. Visst, lite andra saker gjorde de oxå, men det är en flummig sjukdom som man inte kan konstatera via blodprov etc.

Det vanligaste är att det sitter i från ca 10 sek upp till en tim, sen klingar det av så sammanlagt ett par-tre tim.

Undvik att göra hastiga rörelser där du ändrar huvudets läge kraftigt, ex på gymmet genom att inte göra sit-ups, rygglyft osv. Var även försiktig när du reser dig upp ur sängen, ta gärna lite tid på dig. Jag har fått ett rörelseschema att rätta mig efter om jag känner att det blir jobbigt, men det är utformat efter mig. Där finns lite övningar man gör, för att få kristallerna att rulla rätt igen. Du borde ta kontakt med en läkare för att få det fastställt i såna fall så du oxå kan få ett sånt schema, för det här tyvärr en återkommande sjukdom.

Svar på tråden Någon annan som fått plötsligt yrselanfall med kräkning