• Amigos

Tillväxtperiod=äta jämt?

Hur ofta är det normalt att bebisar vill äta vid en tillväxtperiod? Tycker att hon äter hela tiden fast inte så lång tid per gång.
    Enligt BB så skulle jag låta henne äta när hon ville för att få igång mer produktion, men kan det verkligen vara med 20 minuters mellanrum?
    Hur länge pågår en sån här massätningsperiod?

• Svar på tråden Tillväxtperiod=äta jämt?
  • Beckah82

absolut normalt i allra högsta grad!

Hur länge? allt mellan 1 dag och hela amningsperioden (dvs så många månader/år man tänkt amma).

Det mest troliga är några dagar. När mjölkmängden är tillräcklig brukar de flesta bebisar äta mellan 1-4 timmars intervall och mer i ökningsperioder men det finns de som ammas mer sällan eller oftare.

♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
  • o0Mia0o

hur gammal e bebben?
    men det är inte helt ovanligt med sånna där dagar i början och även runt sånna tillväxt faser när de vill öka på din mjölk.
    en del har ungen vid bröstet flera gånger i timmen en månad eller mer.
    och det bästa är ju fri amning faktiskt.

men det är bra om det dröjjer lite mellan amningar så det hinner rinna till lite igen.
    ta en promenad så bebben somnar ivagnen om du vill vila lite från amningen. då e bebben rdentligt hungrig vid matningen oxo och tömmer brösten bra...

• Amigos

Lillan är tre veckor och jag känner mig som en mjölkko.

• Beckah82
    Mia maräng skrev 2008-02-14 17:36:21 följande:
    men det är bra om det dröjjer lite mellan amningar så det hinner rinna till lite igen.
    ? nej absolut inte!

Ju mer man ammar (ju oftare) desto mer mjölk produceras. Man ska tvärt om undvika att dra ut på tiden mellan amningarna!

Det är mycket bättre för produktionen att amma var tjugonde minut än att försöka dra ut på det och underhålla bebisen med annat och försöka dra ut på det en timme extra! Det förstör produktionen snarare än att hjälpa den!
    ♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
  • o0Mia0o

det jag menar är självfallet inte att det ska gå flera timmar.

men lite mer än 20 minuter är faktiskt bra både för mamma och bebbe. det tar 20 minuter för bebben att smälta maten och en stund för brösten att samla upp sig lite igen. visst producerar brösten hela tiden under amning. men amningmaraton gör bara kvinnan trött. hinner man inte äta och samla energi så blir mjölkproduktionen oxo lidande..

men ja. man ska amma ofta i början..
    men man få inte mindra mjölk för att det går 30-40 minuter mellan amningarna än om det går 20.

• En glad tjej

Jag har fått rådet att amma varannan timme. Jag tror inte man mår bra psykiskt av att amma var tjugonde minut, jag hade inte gjort det i alla fall. Nu har jag visserligen stora problem med amningen men även om allt hade gått smärtfritt hade jag inte ammat var tjugonde minut. Om barnet äter tills det släpper av sig själv tror jag inte det blir hungrigt igen på 20 minuter!

• Little

Min lille 4-månader har en tillväxtperiod just nu och ska amma amma amma amma...
    Lite bra att veta är att efter 1 timme så är 50% av mjölken tillbaka, 2 timmar 75% och efter 3 timmar nästan 100%.

• arzosah

Tyckte faktiskt att man inte gjorde mycket annat än att amma första tiden

• Marlene

Det är helt normalt att amma i princip jämt när man har en liten bebis, man kan inte heller "spara" ihop mjölk i brösten, det signalerar att man behöver minska produktionen snarare än öka

Svar på tråden Tillväxtperiod=äta jämt?