• Lilith74

Flytta pioner nu?

Hallå!

Jag har två pionplantor. Den ena är nu i början av maj meterhög med friska grön/roda blad. Den står i en solig upphöjd bädd, ogräsfritt och med barkmull, planterades vid denna tid förra året. Den andra är decimeterhög och har bara kommit till stadiet med röda stjälkar, den har stått i sin skuggiga fuktiga rabatt i tre år. Jag visste inte förut hur fin pionen kunde vara såhär års. Nu undrar jag om det är fel att flytta den sega pionen, antingen in i växthuset där den kan få lite fart, eller till den braiga rabatten?
    Eller ska jag vänta tills nästa år?

Jätteglad för svar!
    Lilith

• Svar på tråden Flytta pioner nu?
  • Jennie Brunflo

Du bör tydligen vänta till i höst...så sent som möjligt med att flytta pionen....och det är helt möjligt att göra det....gräv bara rejält omkring den. Alltså i stor diameter kring pionen så du inte skaver av rötterna.

Jag försöker länka men det går inte av någon anledning....

• Miss Salty

Tydligen är det så att det kan dröja några år innan den blommar efter att man flyttat den.

• BaraPyssel

Jag flyttade mina pioner för ngn vecka sedan och de har tagit sig jättebra. Helst ska man ju dock göra det på hösten. Tänk på att ju mer jord du får med runt om ju bättre, annars finns det risk att dom inte blommar på flera år.
    //Joanna

• atelli

Jag har åxå pioner som är i olika stadier i bladsättande. Men jag trodde att det var skillnad på olika sorters pioner....

// A

• emsipemsi

Det rekommenderas att flytta och plantera pioner på hösten, men växter är livskraftiga. Flyttar du den till ett bättre ställe kommer nog din pion att gynnas, även om du gör det "fel" tid. Ja, när den blommar och all kraft går åt till det kanske är en sämre tid att flytta den, men har den inte riktigt kommit dithän bör det gå.

Vi har en granne som inte är så förtjust i trädgårdsarbete, han brukar sammanfatta växtborttagning och allmänt sina försök att förminska blomprakten:"Det går inte att ta död på de j*vlarna". Så rekommendationer är just rekommendationer, best case senario.

• Lilith74

Hmmm... OM jag skulle flytta den nu, skulle växthuset eller den varma soliga rabatten vara bäst då? Jag bör kanske inte flytta den 2 ggr, alltså först växthuset och sedan ut, men om jag låter den vara på sjukavdelningen i växthuset hela sommaren och sen ut i höst?
    Tack för tips, bra med folk som kan trädgård!

• emsipemsi

Om jag vore du, skulle jag enbart flytta den en gång, alltså till det stället den ska stå permanent. Man behöver ju inte utmana ödet heller.

• Kajak

Jag har pioner...mörkrosa/cerise...

har emn fråga..

Kan pioner föröka sig själkv?

Jag var o ta bort döda växter runt pioner då upptäckte jag massor av nya pionplantor ca 1 meter ifrån där "moderplantan" låg...

Jag ska aiallafall flytta pioner sen till hösten.
    Ska bara först bestämma VAR i trädgården ska pioner vara....

• Kajak

Vet ni inte om pioner kan föröka av sig själv??...

ok jag får kolla mer runt....

• Lilith74

Fast hittade du nya pionplantor intill den gamla så kan de väl tydligen försöka sig själva. Jag vet inte "fakta" men det verkar ju så.

• frulan

Kajak

Vi flyttade in i vår stuga i juni och då såg jag några pioner.
    Nu när det börjar skotta så har vi helt plötsligt massor av dem. Alltså runt 5-10 skott per "kull" och sen är det drygt en meter mellan varje "kull"... Blir det blommor på varje skott? Jag är urdålig på detta...

Så kanske de förökar sig, för jag kan inte minnas att jag såg pioner på så många ställen i fjol

• Kajak

ÅÅ vad skönt att det inte är fel på min minne!!!

Jag hade funderat och funderat om jag hade sett dom redan ifjol men...

Som jag ser att du har "upplevt" detsamma som jag så jag kan andas ut med gott samvete!!!
    Jag gissar att det blomma redan med dom nya skott!

pionkramar!!!

• frulan

Kajak

Hehe, ja det är det är härligt i blommornas värld
    Pionskotten är nästan de enda som rådjuren struntat i oxå, kul att få se något växa upp i alla fall!

vårliga kramar tillbaka

Svar på tråden Flytta pioner nu?