• Isanna

Min pappa lever inte, ska mammas sambo bli morfar?

Min pappa dog för 10 år sedan och min mamma lever nu tillsammans med en ny man. Vi har aldrig bott tillsammans utan dom flyttade ihop när vi barn var utflugna så han har aldrig varit någon extra-pappa till mig och mina syskon. Men han är en del i familjen och vi tycker mycket om honom.

Frågan är alltså om han ska bli morfar till vårt troll i magen?

Ska man fråga honom om en sådan sak?

Till saken hör att min mammas pappa dog när hon var ung så vår morfar har alltid varit mormors nya man eftersom mammas pappa dog innan mamma var vuxen. Så vi har alltid haft en riktig morfar fast det inte var mammas pappa på riktigt. Vi har alltid vetat om att mammas pappa dog när mamma var ung.

Det låter kanske självklart att mammas sambo ska bli morfar, men kan man ta för givet att han vill det?

Hoppas på kloka tankar!

/Anna med ett hemligt troll i magen som vill överraska!

• Svar på tråden Min pappa lever inte, ska mammas sambo bli morfar?
  • Jennie Brunflo

Men vilka fina tankar du har....jag blir alldeles rörd!

Vilken fantastisk överaskning du har till din familj.
    I mina ögon låter det självklart att du/ni ska fråga mannen om han vill bli morfar och "heta" morfar också.
    Jag kan inte tänka mig att han tackar nej.

Vem skulle inte bli överlycklig och stolt över att få ett så viktigt uppdrag, och en sådan viktig fråga?

Fråga honom du, när ni nu väljer att avslöja trollet i magen

• Senorita

Va fint...

Klart du kan fråga honom, jag tror han blir superglad

• Mamali

Fråga honom ! Jag tror han kommer bli jätteglad och hedrad!

• JCA

Jag tycker du kan fråga honom vad han själv känner. Eller liksom tala om för honom hur du känner och fråga om det känns ok för honom också. Min mormor och morfar är skilda men mormor har en sambo som jag alltid har sett som mer morfar än mon riktiga. Så jag kallar honom för gammelmorfar till MAja. Och jag vet att han är glad över det.

• Isanna

Vad bra! Då är jag inte helt ute och cyklar. Klart att trollet ska ha en morfar att busa med!

• JohPet

Jag tycker att du ska lita på din egen känsla i ett sådant läge. Då blir det nog rätt. Lycka till!!

• Jennie med ie

Min mans egna pappa dog för över 20 år sedan. Jag har alltså aldrig träffat honom. Makens mamma har levt ihop med en annan man sedan ett år efter hon blev änka. Maken säger inte pappa till honom, men han är en självskriven farfar till vårt son. han har också alltid "hetat" morfar tiull makens systers barn så vi visste att det var okej med honom.

Prata med honom!!

• Li78

min son har två farfäder. ena är den riktiga och den andre är farmorns man. min sons pappa växte upp med båda dessa män i olika bitar av sitt liv men ingen av dem är direkt honom nära och därför inte heller våran son så nära. Men vi säger helt enkelt farmor och farfar Göran till dem, och farfar Ted till den riktiga. Vi frågade faktiskt aldrig farmorns man om han ville kallas farfar, det kom så automatiskt att lägga till farfar när man sa farmor. Men visst skulle vi ha frågat kanske, det är ju ändå inte hans genetiska barnbarn. Men jag tor det är en ära att bli mor/farförälder till ett litet barn även fast man inte är släkt på riktigt. Så skulle jag känna iaf.

• Pyff

Jag har samma situation som du nästan. Min mamma dog för 15 år sedan och pappa gifte om sig för 10 år sedan med en kvinna som jag inte alls kom överens med i början men de sanaste åren har vi kommit nära varann. Hon såg såå fram emot att bli mormor och för oss blev det självklart att det blev så, det skulle kännas så konstigt att säga "nu åker vi hem till morfar och Marie" liksom............
    Men sen vill man ju självklart att Alexander ska veta att han har en mormor till som inte längre lever, men det blir en senare fråga.

Mitt tips är iallafall att låta honom bli morfar (om han själv vill naturligtvis) om du tycker att det känns okej för dig!

• Bebbsen05

Vi har ett liknande "problem", fast jag är fast i vad som "gäller". Min pappa dog för 3½ år sedan och ingen annan kommer någonsin att få kalla sig morfar till Emma eller några av våra ev framtida syskon till henne. Mamma har nu en ny och jag blev både sårad, ledsen och arg när jag hörde att folk sa att "Men du kommer ju ***** bli morfar".

Men i ert fall verkar det ju vara helt annorlunda, då ni har en helt annan relation än vad vi har!
    Men om inte DU ser honom som en "extrapappa", är det då rätt att han ska få kalla sig morfar?

• evita

jag är skilsmässobarn och bägge mina föräldrar har gift om sej... pappa när jag var 14 och mamma när jag var vuxen... bägge mina "bonusföräldrar" har ställt upp lika mycket som mina biologiska föräldrar (både för mej och nu för sonen) till saken hör att alla 4 "föräldrarna" umgås som vänner... (ovanligt, jag vet)
    så hos oss har vi 2 mormor och 2 morfar... inget konstigt med det alls...
    så om du känner att mammas nya man är en bra morfarförebild till ditt barn så... GO FOR IT!!!

• Majsan70

Min pappa lever, men har aldrig fungerat som morfar. Alltså är min styvfar tillförordnad morfar till mina barn. Sin riktige morfar träffar de dock ibland.

• MalinI

Mina barn har morfar morgan och korv morfar Eller Lucas säger så i alla fall. Min pappa och mamma är skilda och mamma har en ny sambo. Min pappa bor långt härifrån. Så morfar Morgan.. ( mammas sambo ) fungerar som en extra morfar så att säga. Lucas vet att han har en morfar ( korv morfar ) som han inte träffar så ofta medans morfar morgan kan han träffa varje dag.

Ähh det blev lite rörigt.
    Känner du att du vill ha honom som morfar tycker jag att du ska fråga...

Lycka till med den lilla.

• hubbe

Följd ditt hjärta vännen!

Min mor har en ny man sedan 14 år tillbaka och han är min "pappsen" Min bio P pratar jag inte med och har inte gjort detta på många år. Så pappsen är för mig den självskrivna morfar för våran räka. Han blev väldigt glad när jag berättade att han skulle bli morfar

• vackrastarflow

Jag tror han hade blivit jätteglad! Ert lilla troll kan ju faktiskt ha två stycken morfar min pappa är mer morfar till mina systerbarn än vad deras "riktiga" morfar är, och även om han blir kallad vid namn kallar han dem sina barnbarn. underbart att se människor ta in barn/andra människor som sina släktingar fast de inte är det

• FiaFågel

tyvärr blir det inte alltid som man tror men jag tycker ni ska kalla honom morfar om det går.
    min syster och jag har inte samma pappa. Hennes riktiga pappa har hon ingen kontakt med och min pappa har hon alltid kallat Gunnar.
    När hon fick barn ville vi och hon att barnen skulle säga mormor och morfar ...men barn är smarta..
    dom hörde att min syster alltid sa mamma och gunnar så barnen började säga mormor och gunnar ändå...

Svar på tråden Min pappa lever inte, ska mammas sambo bli morfar?