Ont i låret!!!!!!!!!!!!!!
IUhh nu när jag sitter här så sparkar bebisen JÄTTE mkt och jag känner hur de strålar/sticker ner mellan benen och de gör jätte ont i vänster lår!
IUhh nu när jag sitter här så sparkar bebisen JÄTTE mkt och jag känner hur de strålar/sticker ner mellan benen och de gör jätte ont i vänster lår!
Kanske den trycker på en nerv?? En gissning bara..
Antagligen en nerv som kommer i kläm. Jag hade ont i låret (hela tiden) under de 2 sista månaderna. Det gjorde ondare när jag satt ner och jag kunde inte sitta längre stunder.
Inte var det skönt inte, men det försvann efter förlossningen
Har samma besvär.. min bm sa det att de e så mycket som trycker på nu i sutet så det är inga konstigheter.. trycker på blodkärl osv..
Det låter som en nerv i kläm. Men känns det bara på låret och ej under knähöjd?
Vid graviditet kan barnet (och ffa mot slutet) trycka på en nerv som heter Nervus cutaneus femoris lateralis (ur L2-3). Det är en senorisk nerv som försörjer lårets framsida och utsida (dvs sköter känseln och därmed inte någon styrning av muskelfunktionen). På sin väg från ryggmärgen går nerven under ett stort ligament som går på framsidan av bäckenet (inguinalligamentet) och om nerven komprimeras där uppstår något som kallas meralgia paresthetica. Symtomen är ofta känselnedsättning och smärt- eller obehagskänslor (brännande, stickande, domnad eller känslolös). Symtomen förvärras ofta av att man står eller går (dvs när barnet trycks neråt). Detta tillstånd behandlas ej utan försvinner oftast efter förlossning.
Är det så att det strålar under knähöjd är det ej meralgia. Då kan det vara ex foglossning eller falsk ischias.
MVH Sara, leg sjukgymnast
åh vilken bra beskrivning, tack :)