• Igloo79

Gräsmattor och mossa

Jag har runt tomten en gräsmatta full med mossa. Mossan vill jag nu till sommaren bli av med. Alla tips och idéer är välkomna.

Dessutom har jag på ena sidan någon marktäckande växt som jag också vill bli av med. Några förslag??

• Svar på tråden Gräsmattor och mossa
  • trixxie

Du kan ju alltid mossriva, fast jag tycker personligen inte att det är en vidare värst bra lösning. Massa jobb och samma procedur varje vår.
    Har själv fått tipset om att gödsla, så det gör jag snart här. Visst, du får klippa gräset några gånger extra, men det kan det ju vara värt.
    Vet att min mor håller på och kalkar också, men det orkar jag inte ge mig in på.
    Kolla på www.granngarden.se så får du lite mer info.

• Igloo79

Problemet är att det är inte så mycket gräs kvar. Mossan har tagit över. Mossrivning sprider sporer och gör att mossan rotar sig på fler/andra ställen.

Men ska kolla in länken du gav mig.

Tar tacksamt emot fler råd

• 79Ninni

För att förebygga mossa ska man kalka regelbundet. När mossan redan tagit över får du sprida någon form av moss-stopp över den, vänta sedan tills den hunnit verka. Du ser på mossan att den är död när det är klart. Ta sedan bort den med mossrivare. OBS! Mossan måste vara död innan du gör det annars sprider du den bara. Lägg sedan på toppdress och så mytt gräs. Vattna mycket i början, gräsfröna får inte torka ut! Sedan underhåller du varje år med kalk och gräsmattegödsel.

• VIXIE

Skulle försöka få bort så mycket mossa som möjligt ,lägga på ny jord  där det inte finns gräs och så nytt,lämpligt i april ialla fall om du bor i de södra delarna av landet annars är aug att föredra. Klipp sedan och låt gräsklippet ligga kvar som gödsel .Grejen är att gräset slutar växa vid + 8 grader och mossan fortsätter växa ner mot + 4-6 grader så man får se till att gräset har försprång ur  kraftsynpunkt.

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • Mettan69

Det lättaste sättet är att gödsla bort det. Det finns ju speciell gödsel som tar bort mossa samtidigt som det gynnar gräset. Ok, du får klippa lite oftare men fortsätter man med det så blir gräsmattan grönare och grönare och mossan försvinner.

Vi har två gräsmattor och en ac dem består bara av mossa och köra en mossrivare där skulle innebära att det bara blir jord kvar. Då tar jag hellre och gödslar gräset  och att det kanske tar lite längre tid innan den försvinner för jag har barn och då vill man ju inte ha massa jord som de kan springa runt i.

• Mettan69

Förra året så fixade jag till en sida av gräsmattan och oj vilken skillnad det blev (har dränerat runt huset så mattan var förstörd). Sen tog jag gödslet som blev kvar och slängde ut lite på måfå på gräsmattan på framsidan. Men det skull jag inte gjort för man såg precis var jag slängt gödslet. Grönt och fin medans resten var gulare och fullt av mossa. Förvånad

• Igloo79

Tack för alla svar. Får se vad det blir för lösning i slutet. Bor di Dalarna så april känns inte som att det lär bli i alla fall. Mycket snö för tillfället i alla fall.

• VIXIE

Ta och kalka på snön nu så rinner det ner i jorden när den smälter det brukar vara det bästa.

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • Stugmamman

Man måste gödsla en gräsmatta regelbundet för att hålla mossan stången. Jämför gräsmattan med trädgårdslandet. Vad skulle hända om man odlade och odlade och skördade och aldrig gödslade? Gräsmattan kräver näring, kalka gör man för att mossan gillar att växa i surjord men det går inte att bli av med mossa genom att kalka. Det gäller att ge gräset de bästa förutsättningarna så att de orkar kämpa mot mossan.

Svar på tråden Gräsmattor och mossa