• Anonym

Att duscha, påverkar det elräkningen?

Vill inte framstå som dum så skriver anonymt.

Vår elräkning har stigit med flera hundralappar denna månad. Förstår inte varför den stigit nu?

Hitta en lista på nätet där det står massa tips om hur man kan sänka sina elkostnader. En punkt säger:

"Duscha snabbt och effektivt istället för att bada."

Hur drar en dusch el? Att duscha eller bada är väl något man betalar på ens vattenräkning eller nåt? Hos oss ingår vatten och värme i hyran, men är det alltså något som går på elräkningen också?

Varför jag hakar upp mig på just det här är för att min sambo är typ världsmästare på långa duschar. Försöker be honom skynda sig jämt men han resonerar som så att en lång dusch kostar oss inget (förutom miljömässigt).

• Svar på tråden Att duscha, påverkar det elräkningen?
  • Anonym (wi)

Nej, jag tror att det är något annat som slukar energin...

Kanske hade ni avstämning denna månaden?
    Haft datorn igång under nätterna?

Visst kostar varmvatten mycket om man själv betalar uppvärmningen (typ hus), men inte om ni har fri värme...

• Maria40

Har ni varmvattenberedare? I sådana fall drar den el för att värma upp vattnet och då påverkar långa/många duschar elkostnaden.

Men om ni har varmvatten i hyran, utan egen "uppvärming" (det vanligaste i lägenhet) då påverkar det inte er egen elräkning, men däremot kanske hyresvärdens och har man sedan med ett allmänt miljötänk så påverkas det också.

Kan den höga räkningen bero på att det är en slutavräkning för året och att ni tidigare betalt för lite. Har ni köpt kapitalvaror som drar mer? T.ex. har jag läst någonstans att en platt-tv drar el för 2.000 kr per år (vet inte om det är sant).

• Anonym
    Anonym (wi) skrev 2008-02-14 21:33:22 följande:
    Nej, jag tror att det är något annat som slukar energin...Kanske hade ni avstämning denna månaden?Haft datorn igång under nätterna?Visst kostar varmvatten mycket om man själv betalar uppvärmningen (typ hus), men inte om ni har fri värme...
    vi har sedan i julas börjat stänga av datorerna på nätterna, så det börde ju gjort att räkningen skulle blivit lägre isåfall.
    Emlan84 skrev 2008-02-14 21:36:23 följande:
    ni har inte köpt en platt tv??
    Jo men den är så ny så den hann inte komma med på denna räkning. Kanske för 3-4 dagar. Men oj om en platt-tv ska kosta 300 extra för så få dagar då vågar jag nog inte öppna nästa elräkning som kommer då tvn finns med för en hel månad....
  • gormisen

Det är nog tips för de som bor i villa.

• eileme84

dom drar MYCKET mer så det kan säkert vara möjligt att det är pga platt tv:n

-ÄLskar min Son Theo-
  • Anonym
    Emlan84 skrev 2008-02-14 21:43:48 följande:
    dom drar MYCKET mer så det kan säkert vara möjligt att det är pga platt tv:n
    jo men för 300 kr för 3 dagar.... blir 100 spänn om dagen för 5 timmars tv-tittande. kommer bli 3000 på nästa elräkning om det kostar så mycket. Shit pomfritt!
    Vi är även noga med att alltid dra ur kontakten på tvn när vi inte kollar på den.
  • Anonym

Vår granne har samma elbolag och tjejen är hemma mammaledig. Hon har på deras tv, också en platt och lika stor, från det att hon gå rupp till att hon lägger sig. Hon har ju även tända lampor fler timmar om dagen än oss, och vi har till och med energilåglampor, vilket dom itne har. Hur kan det skilja 300 minst i månden på vår och grannens räkning? Deras vitvaror är ungefär lika gamla som våra också...

• Analoga

Enda gången en dusch kan påverka elräkningen är om ni har eluppvärmning. Då får ni betala för den värme och varmvatten som ni förbrukar.

Är det inte så, ja då är det något annat som gör att elen skjutit i höjden.

• Anonym
    hjärnladyn skrev 2008-02-15 11:12:05 följande:
    Har du kollat om priset på elen har gått upp?
    Vi har ju ett avtal tecknat med fast pris så det har inte kommit någon information om att de skulle behöva ändra vårt avtal för att priset sitgit.
  • jannajamtland

Jag tror inte det är tv:n som dragit upp räkningen.
    Har kke er mätare lästs av och dom justerat efter den?

Hat är bara brist på fantasi/ G.Green
  • Redbit

Inte kan det vara tv:n efter tre dagar, det är ju omöjligt!

Nej, jag tror som andra skrivit att ni fått en avläsning och därmed en justering av räkningen - ni har fått betala för litet tidigare mot vad ni förbrukat och nu får ni betala igen det.

Men är det så borde det synas tydligt på elräkningen - sådant står alltid specat!

Har ni skaffat diskmaskin? Tvättmaskin?

• miniGrynet

Varför ringer ni inte till erat elbolag och frågar?

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • Anonym
    Redbit skrev 2008-02-15 12:32:19 följande:
    Inte kan det vara tv:n efter tre dagar, det är ju omöjligt!Nej, jag tror som andra skrivit att ni fått en avläsning och därmed en justering av räkningen - ni har fått betala för litet tidigare mot vad ni förbrukat och nu får ni betala igen det.Men är det så borde det synas tydligt på elräkningen - sådant står alltid specat!Har ni skaffat diskmaskin? Tvättmaskin?
    Diskmaskinen går kanske var tredje dag bara och tvättmaskinen går två-tre gånger i veckan. Maskinerna är relativt nya och borde itne dra så jättemycket. Dom har vi ju haft hela tiden och snarare dragit ner på antalet gånger vi använder dom i veckan än innan.
    miniGrynet skrev 2008-02-15 13:15:33 följande:
    Varför ringer ni inte till erat elbolag och frågar?
    Jo får nog ringa och kolla upp detta med dom. Vår räkning låg på strax över 1000:- denna månad. Innan har den legat på ca 600kr. Grannens ligger på 400:-
  • PetterL

Uppvärmning av varmvatten ökar som sagt inte elräkningen annat än om ni har egen eldriven varmvattenberedare. Har ni elektrisk handdukstork eller elgolvvärme någonstans?

• Anonym
    PetterL skrev 2008-02-15 16:45:41 följande:
    Uppvärmning av varmvatten ökar som sagt inte elräkningen annat än om ni har egen eldriven varmvattenberedare. Har ni elektrisk handdukstork eller elgolvvärme någonstans?
    Nä inget sånt.
    Asså vi har inte köpt något nytt heller nu förutom tvn men den hann vi ju inte ha igång knappt på förra månadens räkning. Så några hundra extra fick vi men jag fattar inte varifrån. Får be min gubbe ringa på måndag och höra med dom.

Tack alla som svarat! Fått svar på min fråga nu.
Svar på tråden Att duscha, påverkar det elräkningen?