AD-droppar glömda i rumstemperatur...
ett knappt dygn - är de förstörda eller helt okej ändå?
Den varianten som ska vara i jyl alltså.
ett knappt dygn - är de förstörda eller helt okej ändå?
Den varianten som ska vara i jyl alltså.
ring apotekets rådgivning och fråga
tror inte det är någon större fara
Jag trodde visste inte att det fanns en kylvariant också.
Har AD-droppar, där står att de ska förvaras i hösgs 25 grader. Vi har haft dem i rumstemp. hitills, men idag blev jag osäker så jag ställde in i kylen i allafall, för det står ju inget om att de INTE får stå i kylen.
ska dom stå i kylen, min flaska har stått framme hela tiden, måste fråga bvc om detta!
våra ad-droppar har stått framme i rumstemperatur i 1½år ? har aldrig hört att dom ska stå i kylen eller att det finns olika varianter??
De som är oljebaserade, som inte smakar något ska inte stå i kylen. Men de droppar som har smak ska stå i kylen.
Vi har en olja och den ska INTE stå i kylen för då blir den förstörd. Finns säkert olika varianter.
Det 2 olika. Ena ska vara i kylen och den andra inte. Jag har bägge här hemma.
ja precis jag har den med olja i och eftersom att den står i rumstemp på apoteket så lär det ju vara lugnt.. Men sen vet jag att det finns en med vatten i men det är bara d droppar har jag för mig. Men det finns säkert båda.. Men ja som alla andra sagt ring bvc eller rådgivningen..
Oj, tråden vaknade visst till igen.
Angående dropparna så finns det alltså två varianter som är likadana med undantag för vatten- eller oljebas. De med vattenbas ska vara i kylen och enligt apoteket som jag ringde angående förvaringen så kan kvaliteten på de vattenbaserade inte garanteras om man inte har dem i kylen. Pratade sedan även med BVC som sade att ett knappt dygn framme troligtvis inte påverkar dem. Så jag har använt de framglömda och hoppas att de funkar ändå.
Smakar de vattenbaserade något? Jag minns nämligen att jag tyckte att de ad-droppar jag hade när jag själv var liten var jättegoda, men de ojlebaserade jag nu fått till min lilla bebis smakar ingenting.
De vattenbaserade är jättegoda
Som barn halsade jag och syrran en hel flaska tillsammans. Vår mor blev givetvis väldigt orolig och ringde BVC där de tyckte att hon inte behövde ge oss AD-droppar det närmaste året..
Vi ger sonen vattenbaserade eftersom vi ger järndroppar och laktulos också, så vi blandar alla mediciner med ersättning och nappar i honom. Använder man oljebaserade så löser de inte upp sig så bra i ersättningen, vilket vattenbaserade gör.
De som är baserade på olja (gul ettikett) ska inte stå i kyl
De som är vattenbaserade (blå ettikett) ska stå i kyl!