• Glass

vad är "att vara fräsch"?

Det dirkuteras ite här och där hur viktigt det är att vara fräsch, men vad innebär det då?

Är det nysminkad, fixade naglar och perfekt hår? Eller är det att man duschar en eller två gånger per dag?
    Eller är det att man är ren och hel?

Vad tycker du och varför?

Jag har ingen sidfot...
  • Svar på tråden vad är "att vara fräsch"?
  • Nyfiken gul

det är nog inviduellt vad man tycker är fräscht.

Men en fräsch människa för mig är att man är hel o ren och att det märks. Och för mig innebär det också att kläderna inte bara är hela o rena utan även pressade/strukna i den mån plaggen ska vara strukna..  En skrynklig skjorta eller kjol är inte fräscht även om den är ren. Det ser slarvigt och ovårdat ut och ger inte ett fräscht intryck.

• tindra1

jag tycker att det är:

duscha nästan varje dag
    tvätta håret ca varannan dag
    rena hela kläder
    klippa håret minst 4 ggr/år
    borstar tänderna morgon o kväll
    oftast rena naglar (blir man mycket skitig på jobbet så kan det vara svår att få bort o då ska de vara kortklippta)

Ja det är väl vad jag kommer på just nu.
    Sen borde man använda deodorant om man lucktar svett lätt.

• Grannen

Att man är ren och ser vårdad ut.

• Jessica24
    Glass skrev 2008-02-14 22:02:59 följande:
    Det dirkuteras ite här och där hur viktigt det är att vara fräsch, men vad innebär det då?Är det nysminkad, fixade naglar och perfekt hår? Eller är det att man duschar en eller två gånger per dag?Eller är det att man är ren och hel?Vad tycker du och varför?
    Enligt mig innebär det:
    Nyduschad + nytvättat hår
    Nytvättade och hela kläder

Om man inte är nyduschad, så kan inget smink, långa naglar osv se fräscht ut. Snarare tvärtom.
  • Um muhammed

för mig är det att hålla sig ren sen tycker jag det är frächare utan smink bara man doftar gott och håller onödiga kroppsdofter borta
    finns inget värre än svett och dålig andedräkt

• Themis

Um mnuhammed skrev:
    finns inget värre än svett och dålig andedräkt
    --

I så fall vet jag inte en enda vuxen människa som är fräsch för ALLA har ju dålig andedräkt!

Rökare-YUK!
    Snusare-skoja papegoja!
    Kaffedrickare-BLÄÄK!

Vitlöksälskare, magsura, svältdietare med ketos som försöker förklä stanken med tuggummi -you name it...

Nej, människor är inte särskilt fräscha i genomsnitt skulle jag säga. Och fler än man tror borde både borsta tänderna och använda tandtråd efter lunchkaffet men det orkar vi ju inte ändå.

• LAA

Hel, ren och inte alltför doftstark. Jag mår urrk av såväl pisslukt, svettstank, inpyrd rök och parfymbonanza. Vitlök stör mig dock inte alls (immun?) och skrynkliga skortor bekommer mig inte det minsta, inte heller val av frisyr eller annan behåring.

• Bonanza
    LAA skrev 2008-02-14 23:01:26 följande:
    Hel, ren och inte alltför doftstark. Jag mår urrk av såväl pisslukt, svettstank, inpyrd rök och parfymbonanza. Vitlök stör mig dock inte alls (immun?) och skrynkliga skortor bekommer mig inte det minsta, inte heller val av frisyr eller annan behåring.
    Vad har du emot mig?!

Men alltså - nyduschad? Jag har inte duschat idag, men jag lovar att ingen av er skulle tycka att jag är ofräsch. Man kan vara fräsch trots att man inte duschat på morgonen.

För mig är väl fräsch att man inte luktar, att man har rena kläder och att man inte har fettigt hår eller är smutsig. Typ.
  • isisisis

Det handlar inta bara om man duschat eller inte.

Det handlar även om ditt utseende och hur du tar hand om din kropp.
    Och vilket intryck du ger utåt.
    Vilka kläder du har och vilken stil du har när går.

En soffpotatis som saknar stil och inte bryr sig om något överhuvudtaget känner man igen på långt håll!

Du behöver inte ens känna svettlukten för att identifiera honom/henne

Svar på tråden vad är "att vara fräsch"?