Orudis, zon, siduro, m.fl. (ketoprofen).... inte bra
Hmm.. gjorde nog något dumt idag. Min fru hade lite ont i nedre delen av ryggen så jag smörjde lite med Sidoru (samma verksamma beståndsdel som i orudis, zon m.fl.).
Av en händelse läste jag på tuben efteråt att man ska rådgöra med läkare före användning vid graviditet (andra mediciner, som huvudvärkstabletter, läser hon och jag alltid bipacksedeln, men gel:en hade vi missat), och på fass står det att man ska undvika den helt under 3:e trimestern. Ketoprofen (det verksamma ämnet) liknar ett ämne som tydligen kan ha effekt på barnets njurar och hjärta, men det saknas tydligen fullständiga studier eller liknande.. (hittade lite info här och var på amerikanska sidor).
Jag tvingade in min kära hustru i duschen för noggrann avsköljning, men det kan ju ha gått in i huden till viss del och nu när vi tänkte efter så har vi nog använt det vid ett tillfälle tidigare på hennes skulderblad.
Någon som vet hur sån gel upptas av huden och hur mycket som går ut i blodet och når fostret? Det borde ju inte vara några enorma mängder, men vi borde ju inte ha använt det alls...