• MarLe71

Nybörjare på egen barnmat - koka köttfärs - hur länge?

Har tänkt börja göra lite egen barnmat, vill så snart som möjligt att han äter vår mat men han är 11 mån och har endast en pytteliten tandflisa så jag måste ju fortsätta purea det till honom.

Har köttfärs, potatis, palsternacka, morot hemma. Vad kan man "kräma" upp det med?  Matyoghurt? Cr fraiche? Milda mat 7%?  (det är det jag har hemma idag)

Hur gör jag en god gryta av det - min fråga är främst hur länge ska köttfärs koka tills det är klart?   Är det okej att ha lite buljontärning i när man kokar, saltmässigt?

Koktid för kyckling?

Gabriel Juni 2005 & Gustav Mars 2007
  • Svar på tråden Nybörjare på egen barnmat - koka köttfärs - hur länge?
  • Majan78

Köttfärsen tror jag att jag brukade koka ca 15 minuter. Vill du kräma upp det lite så går det att reda av det lite om man vill, med mjöl och mjölk. Annars brukar jag bara stampa ihop maten med lite vatten för att få det lösare.

Kyckling brukade jag ta upp och skära lite i för att se att den var vit igenom.

• Jiiipppiii

Jag tror inte det rekommenderas att använda vanlig buljong, men på hälsokostbutikerna ska det tydligen finnas saltfri buljong.

Jag tärnade en kycklingfilé som jag kokade med lagerblad, lite prujolöko ch några korn vitpeppar i ca 15 min. Sen mixade jag med lite av kokspadet och serverademed cous-cous. Mums tyckte min tös. Det som blirkvar av spadet går ju att spara och ha som buljong till grönsaker eller annat...

Svar på tråden Nybörjare på egen barnmat - koka köttfärs - hur länge?