• meandi

Kassler recept...hjälp mig!!!!

Ska ha kalas i morgon och tänkte bjuda på kassler...(Har så mycket i frysen)
    MEN...kan bara en kasslergrattäng med ris,kassler,lök,svamp och bearn.sås.....suck;)

SÅ...nu behöver jag ett gott recept som passar till ett kalas!!!!

HJälp mig!!!!!

• Svar på tråden Kassler recept...hjälp mig!!!!
  • Lalla3

Jag brukar göra en god potatisgratäng till. Med mycket grädde i... och en sallad. Gott tycker jag. Då slipper du göra nån sås till. Det är inte jag så bra på. Morsan gjorde alltid svampsås och kokt potatis till.

• sirkka

O vill du ha tips på god potatisgratäng så finns det en färdig på påse som du bara gräddar i ugnen. Man kan knappt gör agodare själv. PEKA är märket. Den brukar ligga i kyldisken vid köttet i affären. Säljs i 2 kg förp. Den är fantastiskt god. Och sen serv. kasslern antingen kallt skuren el bara steka, och ha en sallad till...MMMMMM/Carro

• Pollica

Rodnande kassler i Bergakungens sås

För 4 personer.

Ingredienser
    750 g kassler

Sås:
    2 gula lökar, hackad
    2 msk Milda
    2 skivor (50 g) rökt skinka, i tärningar
    1 1/4 dl torrt vitt vin
    2 dl Milda Mat
    2½ tsk konc flytande kalvbuljong
    1 msk tomatpuré
    1/2 tsk paprikapulver
    1 tsk dragon
    salt
    vitpeppar

Gör så här:
    Lägg kasslern med den feta sidan upp i en liten långpanna eller stekpanna. Stek den i 175° ugnsvärme i 3/4-1 tim.Fräs löken i matfett i en kastrull tills den blir guldgul och nästan genomskinlig. Tillsätt skinkan och låt det hela fräsa ytterligare någon min. Späd med vin och Milda Mat. Tillsätt kalvbuljong och smaksätt med tomatpuré, paprikapulver, dragon, salt och peppar. Låt såsen koka ihop något, ca 5 min. Tag bort nätet från kasslern och lossa köttet från benen. Skär köttet i skivor och lägg dem tillsammans med såsen i en traktörpanna eller på ett uppläggningsfat. Servera med kokt potatis eller ris och nykokt broccoli.

• Krisselina

Jag blev bjuden på en jättegod kassler-rätt av min brorsa och hans sambo för ett tag sen.

Skiva kasslern. Börja med en skiva och bre på vitlöksost (typ cremebonjour), varva så att det blir totalt 3 skivor kassler. Linda om smördeg så att det blir som en "bulle". Pensla ägg och in i ugnen i ca 10 min tills det har fått lite färg..

Verkligen busenkelt och supergott!!
    Kanske ska tillägga att 1 portion ska vara 3 kasslerskivor i en bulle.

Sen kan man ju äta vad man vill till, kokt potatis, ris eller gratäng.. Guuuud så gott..

Lita alltid på din intuition
Svar på tråden Kassler recept...hjälp mig!!!!