Tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter... Jag har en 3 årigt rottis hane, och bättre hund kan man nog inte ha.. Som med alla hundar så finns det både för och nackdelar med denna ras. De positiva är bland annat att de är relativt lungna, stora, otroligt barnkära, tycker om mycket motion, tåliga, deras familj blir deras allt, de jagar inte, drar inte så fort de släpps lösa, och mycket mer som jag inte kommer på nu...
De negativa sidorna är att de är stora, kan ha höft och armbågs problem, oseriösa uppfödare, kan vara lite sega (vissa), är inte de mest lättlärda hundarna, kräver stimulans och motion i massor. Allt detta är egna erfarenheter utifrån de rottisar jag har träffat, och de finns säkert de som inte är som jag har sagt också...
Hat även erfarenheter av rottis korsningar, rottis-labbe och rottis-shäfer och rottis-pittbull, den sista var kanske inte den mest lyckade blandrasen men det var en trevlig hund ändå, men lite skarp till sinnet!
Och som med alla andra hundar så måste man vara beredd på att de kan ta överhanden om man inte vet vad man sysslar med!