• malin1979

Nyfiken på rottweiler!

Vi funderar på att bli med valp. En rottishane med några procent schäfer i.
    Både jag och maken har haft hund förut. Vi har två barn födda -98 och -01.

Vore vädigt tacksam över tips och erfarenheter om allt som rör hundar,valpar och framförallt erfarenhet av rottweiler som ras.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Nyfiken på rottweiler!
  • kimsi

Hej. Rooweiler är en ras som kräver en kunnig ägare. Vilkna raser har ni erfarenheter av sedan innan? Vad ska ni ha hunden till? För om det enbart är till hemmaliv och promenader ja då ska ni INTE skaffa en hund med rottis och lite schäfer i. En sådan här hund MÅSTE få jobba för att må bra och då helst med någon form av bruksarbete (spår, sök, etc..)

En rottis i fel ägares händer kan bli ett mycket stort problem, det är viktigt att man vet vad man ger sig in på och att man har kunskapen. Har ni ingen erfarenhet av att äga en arbetshund (för rottis och schäfer är båda av bruksras) så var beredda på att gå hundkurser hos någon kunnig.
    Hur mycket tid kan ni lägga i veckan på aktivering (och som aktivering räknas INTE promenader). För räkna med att träna hunden några timmar i veckan.

Nu kommer det dyka upp svar som säger att detta är överdrivet och att det går alldeles utmärkt att ha en sådan hund till ren sällskapshund. Visst det KAN gå bra men oftast så blir det problem om hunden är understimulerad.

Mitt råd, kontakta någon som äger en arbetshund och jobbar med sin hund, åk till en brukshundklubb till exempel.

Men köp INTE denna hund om ni inte vet vad ni ger er in på och ni inte är SÄKRA på att ni kan avsätta några timmar i veckan åt att träna hunden. En understimulerad rottis kan det lätt bli problem med.

Och tidigare hunderfarenhet behöver inte säga så mycket, det beror helt på vad ni haft för ras/raser.

• Venla

Visst kan ni ta en rottis, men då skall ni vara helt säkra på att ni båda kommer att klara av det. Alla hundar behöver en bestämd husse och matte och som den inte kan ta makten över. Rottisar är mig veterligen hundar som ständigt kan försöka ta över kommandot. Om man kommer till en situation att en rottis är den som bestämmer så kan den bli direkt livsfarlig.
    Personligen skulle jag inte ta en rottis, men det beror på att jag är livrädd för hundar av den typen.
    Om ni tar en så ta från en seriös uppfödare och var beredd på att den kan komma att testa er under lång tid.

• uniMog

Alla hundan behöver några timmars träning i veckan och Rottis är inget undantag. I rätt händer en underbar hund (speciellt med min favvoras Schäfer i.. haha) men i fel händer ... usch fy...

Rottisblandningar är "kända" för att användas som kamphundar och det har ju sina orsaker men det är ingen anledning att välja bort dem! En jättefin hund om ni hittar en aktivitetsform som ni båda gillar.

• Quack

Håller med Venla om att om man ska skaffa Rottweiler, eller egentligen vilken hundras som helst, är det viktigt att ta den från en seriös uppfödare som kan ställa upp med råd och stöd och som kan "sin" ras.
    Här är det ju vara fråga om en blandras och hur mycket vet man då om hundens förfäder? Hurudana är valpens föräldrar och deras föräldrar i sin tur? Är de kollade för diverse sjukdomar? Mentaltestade? osv.
    Varför blandras, varför inte en som är renrasig OCH registrerad?

Och att bara avsätta enpar timmar i veckan på att aktivera och jobba är väl lite i underkant. En par timmar varje dag är vad som krävs för att hunden ska må bra. Och det gäller ju inte bara rottisar, utan i princip alla hundar!

Gör som Kimsi rådde, ta kontakt med en brukshundsklubb där ni kan få tips och råd.

• kimsi

Lite mer. Kom på några saker jag inte tänkte på innan, det gick lite snabbt där.

Som några redan påpekat, hur är föräldradjurens hälsostatus? Höftledsfel är ett vanligt problem både hos rottis och schäfer och det är MYCKET viktigt att både denna valpens föräldrar och far/morföräldrar är röntgade på höfter och armbågar och att det inte visade något fel. För annars kanske du står där om ett par år och får ta bort din hund pga kraftigt höftledsfel. Och även om du känner föräldradjuren och inte har sett något på dem att de VERKAR ha fel på sina höfter så är inte det någon garanti. Begär att få se avläsningsrapporten från röntgen. Är det då graderat efter nya systemet så ska hunden ha A eller B på sina höfter om allt är som det ska vara.

Rottis ska även ha gneomgått MH (mentalbeskrivning) för att få användas i avel men eftersom ena föräldradjuret är blandras så tvivlar jag på att det är gjort.

nej mitt råd är nog, har ni inte väldigt stor erfarenhet av en sådan här ras så skaffa den inte. Ska man som nybörjare ge sej på detta så bör man vända sej till en godkänd kennel där man kan få hjälp sedan.

Du känner ingen instruktör inom brukshundklubben eller annan hundorganisation eller någon som är hundförare antingen inom sport eller tjänst? För om du gör det, kontakta den personen med alla dina frågor.
    Det är så svårt att sitta här och skriva för det blir lätt lite kort och snarhugget och det är inte min mening. Men jag har sett så många hundköp sluta så illa.

Så känner du någon hundkunnig, kontakta den direkt.

• giz

vad ska ni ha den till? rottis är en hård hund som kräver en fast hand och hundkurser. som alla säger här.....
    har nog inte så mycke att tillägga mer än att stor hundvana innebär att man haft liknade ras gärna flera och en längre tid.........

• malin1979

Vad bra med så mycket åsikter!!!!

Självklart kommer vi gå kurser med hunden och är väl medvetna om stimulansen den kommer behöva.
    Känner flera aktiva i brukshundsklubben, ska höra mig för mer med dom.

Varför vi ens funderar på den här hunden är att:Vi känner två barnfamiljer som har varsina rottisar, som jag tycker att dom lyckats fullkomligt med! Otroligt trevliga familjehundar. + Maken jobbar ihop med ägaren till "pappan" och har träffat honom(hunden alltså *L*). Han blev ju fullkomligt kär i honom. Otroligt mysig hund, som verkar väldigt stabil. Tyvärr så behöver dom hitta en ny ägare till honom, pga nytt arbete.

Dom undrade om vi ville ha honom, vi funderade fram och tillbaks och kom fram till att det nog är bäst med en valp, så man är med från början.

Nu har han vart och tjuvparat sig med en rottistik, så valpar är det på g....

Vi funderar ett tag till....
    OCH, Nästan alla runt omkring oss är "hundfôlk" och jag pratar självklart med dom. Men det är alltid bra med åsikter från fler än dom man "känner"
    Man vill ju att det ska bli "rätt"

De vi har tidigare erfarenhet av är: Olika stövare, berner sennen, faraohund, berner sennen, boxer.

Folk runt om kring oss som vi i stort sett träffar varje dag har: Gråhund, lajka, jämthund, berner,schäfer, pudlar och dobber.

Själ tror jag att man kommer en bra bit på vägen med MYCKET sunt förnuft!

Vi får se vad det blir...Tål att funderas på!

• Venla

Angående hundvana: man kan ju inte få någon hundvana om man inte skaffar en hund... jag tycker inte att det är bara en ras som ger vana utan erfarenhet av flera raser och flera individer inom rasen ger hundvana.

Till TS: Om ni vill skaffa en hund så skall ni skaffa en hund som ni tror att passar er och som ni tror att ni kommer att kunna sköta om på bästa sätt. Ofta blir en hund vad ägaren gör den till. Vad som sagts här är att ni skall kolla generna, men det vet ni alldeles säkert från tidigare. Men var noga med vad det är för uppfödare ni tar hunden från.
    Lycka till!

• oOoJOYoOo

Vi har haft en helt underbar rottistik. Vad kan jag säga...vi tog hand om henne som vuxen. Vi behövde ju inte göra "hårdgörat" så att säga ....

.....så igentligen kanske jag inte kan säga så mycket ..ville nog bara säga att hon var en toppenhund o jag saknar henne så.....

Blev OT det här

• Quack

Malin1979: Du har ju stenkoll på lägetl, tycker jag! Lycka till med vovven, vilken det än blir...

• musli

Vi har en 75% rottis 25% new foundland och jag kan ju säga att det krävs mycket träning och en fast hand med dem.. mina föräldrar har en 80% rottis 20% labrador och han är en uuuunderbar barnhund, hur go som helst... rottisar brukar fungera väldigt fint med barn men som med alla hundraser så lämnar man dem inte ensamma med varandra...
    men, med rätt attityd så får man oftast en jättemysig hund...
    finns bilder på mållgan i mitt galleri!

• Maggi74

Kimsi: Mycket bra skrivet!!!
    Som f.d rottisägare så kan jag säga att det krävs oerhört mycket träning om man vill ha en uppfostrad hund som verkligen ser sin förare som herre!!!!! Men om man verkligen vill lägga ner sin själ i hunden så får man också en underbar livskamrat......

• Mimmi82

jag ahr en schäfer/rottis på 1,5 år.. å en ny liten bebis här hemma på 4 månader. Gr HUUUR bra som hlest, han avgudar bernet å ligger å vaktar nedanför vagnen. Har gått valpkurs, samt privatkurs allmänlydnadn. De jag kan säga att min hund kräver är 1 längre tur/dag Kasnke han får spåra, träna lite lydnad eller så.. då brukar vi vara ute ca 1h.. annars är han som vilken hund som helst.. igger hemma å slöar å älskar människor. Bliinte ärdd för alla som säger att rasen e så krävande.. den blir vad du grö den till, är u intresserad av din hund så tror jag d komemr bli hur bra som helst. å bara för att de e en stor hund så behöver den inte mindre träning än en liten hund. Det e bara allmän uppfattning att små hundar inte behöver träning för d kasnke itne märks lika mkt när de får fnatt eller drar i kopplet.. (jag syftar inte på tidigare ionlägg här) utan mer på allmänhetens uppfattningar..

Lycka till!

• Angie83

Tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter... Jag har en 3 årigt rottis hane, och bättre hund kan man nog inte ha.. Som med alla hundar så finns det både för och nackdelar med denna ras. De positiva är bland annat att de är relativt lungna, stora, otroligt barnkära, tycker om mycket motion, tåliga, deras familj blir deras allt, de jagar inte, drar inte så fort de släpps lösa, och mycket mer som jag inte kommer på nu...
    De negativa sidorna är att de är stora, kan ha höft och armbågs problem, oseriösa uppfödare, kan vara lite sega (vissa), är inte de mest lättlärda hundarna, kräver stimulans och motion i massor. Allt detta är egna erfarenheter utifrån de rottisar jag har träffat, och de finns säkert de som inte är som jag har sagt också...
    Hat även erfarenheter av rottis korsningar, rottis-labbe och rottis-shäfer och rottis-pittbull, den sista var kanske inte den mest lyckade blandrasen men det var en trevlig hund ändå, men lite skarp till sinnet!

Och som med alla andra hundar så måste man vara beredd på att de kan ta överhanden om man inte vet vad man sysslar med!

Svar på tråden Nyfiken på rottweiler!