• Svar på tråden Hurr mycket stoppning behöver man till en amningskudde
  • RosiePosie

Hm.. Jag har mönster på en amningskudde och där står det ca. 30 liter stoppning..

• Fröken Inga

Jobbigt att stoppning säljs i viktpris. Inte lätt att veta hur många gram som är 30 liter...

När man är över femton vårar finns inga känslor kvar...
  • RosiePosie

0.25 kg är 250 gram.. Vet inte hur man räknar om det till liter.
    Borde det inte bli 12 * 250 gramspåsar med stoppning då?
    Eller är jag helt ute och surrar nu?

• RosiePosie

Det låter dyrt i alla fall.. Annars kan man väl köpa en gammal sackosäck och använda kulorna som stoppning?

• Fröken Inga

Jag har verkligen ingen aning. För att räkna ut det behöver man ju veta hur mycket en liter stoppning väger och då måste man kunna väga stoppningen vilket ju inte går förän man köpt den.

Hm, får nog kolla om det inte finns nåt ställe som säljer liutervis istället för gramvis.

• RosiePosie

Eller så kollar du i en kokbok.. Där brukar det väl stå hur mycket en liter är i andra mått?

• linn78

1 liter väger ju olika beroende på vad det är för något så kokboken fungerar inte riktigt.

Jag tänkte också sy min egen amningskudde men tänkte fylla den med små frigolitkulor istället, vanlig stoppning blir tillplattat mycket fortare tror ni inte? Frigolit kulorna bör finnas att köpa i vanliga tygaffärer tror jag, det finns iaf i den jag vet.

berätta gärna när du gjort kudden och lägg in en bild, hade varit kul att se.

• RosiePosie

Lägger in ett mönster, som jag inte ska sy själv, men ändå. Den kommer ursprungligen från Amelia tror jag..

Du behöver:
    x Ett gammalt lakan
    x Ett lite snyggare tyg till ytterfodralet, ca 1,5 meter
    x En dragkedja
    x En stor tallrik, gärna 35 cm i diameter, men inte större
    x Ca 30 liter stoppning

Gör så här:
    1. Stryk tygerna så att de är släta och fina.
    2. Vik lakanet dubbelt och nåla ihop det so det inte glider när du klipper eller ritar.
    3. Rita upp mönstret direkt på tyget, hörnen låter du vara vinkelräta.
    4. Runda av hörnen med hjälp av tallriken.
    5. Nåla utmed kanten.
    6. Lägg en centimeters sömsmån runt hela mönstret och klipp ut.
    7. Sicksacka kanterna.
    8. Sy ihop kudden, men lämna en liten öppning i böjen. Vänd påsen ut och in så att rätsidorna kommer utåt.
    9. Fyll kudden med stoppning. Inte för hårt, för då går den inte att knyta ihop, och den smarta babysitterfunktionen försvinner. Å andra sidan töjer sig tyget något när du använder kudden och med för lite fyllning blir kudden slapp och ger inte mycket stöd. Lagom alltså.
    10. Sy igen stoppningshålet för hand.
    INNERKUDDEN ÄR KLAR!

Fodralet syr du på precis samma sätt som innerkudden, men tänk på:
    x Stropparna så att den går att knyta ihop. Klipp en tygbit i fodraltyget på 4x20 cm. Sicksacka kanterna, vik tygbiten dubbel och ha en cm sömsmån. Sy ihop. Nåla fast den i ändarna på kudden samtidigt som du nålar ihop tyget (punkt 5). Känns det krångligt så blir kudden nästan lika bra utan knytband.
    x Sätt blixtlåset på ena yttersidan.

• auti

Det är för lite. Jag köpte två billiga prydnadskuddar från IKEA och tog deras stoppning. Fungerade perfekt =)

• RosiePosie
    auti skrev 2008-02-16 15:26:39 följande:
    Det är för lite. Jag köpte två billiga prydnadskuddar från IKEA och tog deras stoppning. Fungerade perfekt =)
    SMART!! :o)
  • Fröken Inga

Rosieposie
    Tack för instruktionerna.

Kolla i kokbok funkar inte så bra. Man kan inte räknass om liter till vikt om man inte vet vad bomull väger.

auti
    Ja! Det borde ju räcka. Får stoppa på känsla. Tack

• pilu u

1 kg har jag läst på ett mönster! Det var en tvilingmodell, som ett V typ.
    Tar man 2 kg blir det en större kudde. Smart!

• StinaW

Vad är tyngst, ett kilo bomull eller ett kilo bly?

• Fröken Inga
    StinaW skrev 2008-02-25 22:49:22 följande:
    Vad är tyngst, ett kilo bomull eller ett kilo bly?
    En liter kalksten. Helt klart.
  • StinaW

Så måste det absolut vara! Kalksten, varför tänkte jag inte på den?!?!

• StinaW

Det som är bra att sy efter ett givet mönster är, tycker iaf jag, att man vet vilka MÅTT det är på de olika tygbitarna man ska sy ihop.. Annars tappar man ju lite poängen..

• StinaW

Nu ska vi se fröken Inga. Har just sytt klart min amningskudde, gjorde en egen variant efter eget huvud. Men måtten är 100 cm lång, och 19cm i diameter(60cm i omkrets) Jag har sytt ihop så insidan bilr kortare och då blir det en böj. Till detta gick det åt nästan 700g stoppning. Jag har köpt billiga kuddar på ikea, Gosa slån, 12 kr styck. Det räckte med 2st kuddar..

• Fröken Inga
    StinaW skrev 2008-02-29 00:24:09 följande:
    Nu ska vi se fröken Inga. Har just sytt klart min amningskudde, gjorde en egen variant efter eget huvud. Men måtten är 100 cm lång, och 19cm i diameter(60cm i omkrets) Jag har sytt ihop så insidan bilr kortare och då blir det en böj. Till detta gick det åt nästan 700g stoppning. Jag har köpt billiga kuddar på ikea, Gosa slån, 12 kr styck. Det räckte med 2st kuddar..
    Tack att du delar med dig. Låter som den blev billig och bra. Känner du dig nöjd.

Min kompis har fått ärva en gammal saccosäck. Hon ska sy amn ingskudde också men behöver ju inte allt så jag kunde få skumkulor. Hoppas att de är relativt fräscha bara.
  • StinaW

Den blev absolut billig, tog ett tyg som jag tidigare har råkat fått med mej hem från min mor

Svar på tråden Hurr mycket stoppning behöver man till en amningskudde