• Sarge

Ni med avelshane, vad tar Ni betalt? (Katt)

Hej!
    Ni som har avelshannar, vad tar Ni betalt vid parning?
    Ska eventuellt para min Maine Coon-tjej under året som kommer & undrar vad det kostar med själva parningen!Allt annat har jag koll på....

/Sarge

• Svar på tråden Ni med avelshane, vad tar Ni betalt? (Katt)
  • LadyGrand

Som regel är att en parning kostar en kattunge - om där minst 3 stycken defektfria kattungar efter honom. Om det är en katt, som tagit en massa titlar. Omparning ingår då - om detta krav ej uppfyllt. Annars brukar det vara 500 kr för parningen och 700 kr för varje defektfri kattunge. Ingen omparning - om det går snett. Sen utgår jag ifrån att de är registrerade, försäkrade, testade, nyvaccinerade och dito avmaskade båda två. Sen kanske hankatts ägaren vill ha en unge. Var noga med vara överens om ALLT!! Vad händer - om där bara blir en enda unge med mycket hög kvalitet - vems är den då osv osv Dessa priser har något år på nacken och gäller en annan ras - men kan ändå vara vägledande. Lycka Till!!!

• SysterDyster
    LadyGrand skrev 2008-02-15 18:34:09 följande:
    Som regel är att en parning kostar en kattunge - om där minst 3 stycken defektfria kattungar efter honom. Om det är en katt, som tagit en massa titlar. Omparning ingår då - om detta krav ej uppfyllt. Annars brukar det vara 500 kr för parningen och 700 kr för varje defektfri kattunge. Ingen omparning - om det går snett. Sen utgår jag ifrån att de är registrerade, försäkrade, testade, nyvaccinerade och dito avmaskade båda två. Sen kanske hankatts ägaren vill ha en unge. Var noga med vara överens om ALLT!! Vad händer - om där bara blir en enda unge med mycket hög kvalitet - vems är den då osv osv Dessa priser har något år på nacken och gäller en annan ras - men kan ändå vara vägledande. Lycka Till!!!

Litet hum fick man kanske, men lite luddigt skrev du allt
  • SysterDyster

Litet hum fick man kanske, men lite luddigt skrev du allt

• LadyGrand

Ställ frågor så svarar jag gärna!!

• Dundermamman

Jag har tagit ut ett kattungepris när jag har "lånat" ut min hane, under förutsättning att det blir minst 3 kattungar som överlever de första 6 veckorna! Annars gäller självklart en omparning, dock med samma hona!
    Se till att det skrivs ett parningsavtal, med kostnader mm INNAN honan lämnas på parning!
    Jag tar alltid 1500:- vid själva parningstillfället och resterande när kattungarna är fyllda 6 veckor!
    Lycka till och hoppas att du hittar en snygg hane som kompletterar din hona!

• LadyGrand

En regel är väl att ju mer meriterad hane - ju dyrare - sen kan en könsmogen unghane vara minst lika bra. Tom bättre med tanke på, att han ej varit i kontakt med så många andra katter och ev kommer bli kastrerad snart. Friskt blod är alltid bra - men givetvis måste man känna till linjerna. Det är också mycket dyrt hålla en avelshane - då de flesta kissar och kräver ett eget rum. Tydligen har priserna gått upp. Kontakta Rasringen för Main Coon. De har säkert en avelshanelista och tillfälliga unghanar.

• jennyfannyemil

Jag kommer att ta 1000kr/kattunge när jag lånar ut min maine coon kille. Oavsett antal kattungar som föds.
    Han är då DNA testad och HCM ultraljudad. Ska även fiv/felv testat före ev utlåning.

Tyvärr finns det lite oseriösa som långar ut otestade MCO killar för typ 2000kr per parning (oavsett antal ungar).
    De hanarna kommer att definitivt att överanvändas.

• LadyGrand

Man ska ALDRIG använda sig av en hane, som är på modet.. Om det sen är för han är billig eller har tjusig stamtavla!! Olika raser har olika svaga länkar. En del kan man testa - andra inte. Avla på sunda djur det är A och O!!

• Majsan70

Det där med språngavgiften varierar en del inom i allafall Birma världen. Både hur mycket o när man tar betalt.

Den hanen vi skall använda oss av nästa gång ( om han inte är kastrerad tills dess), kostar 1500 kronor vid själva parningstillfället och sen 500 kronor per levande kattunge vid 4 veckors ålder.

Förra hanen vi använde oss av tog 400 vid parningen o sen 1000 kronor per levande kattunge vid 6 veckors ålder tror jag det var.

Sen varierar det ju mellan de olika raserna oxå eftersom de kostar olika mycket att föda upp.

• LadyGrand

Själv har jag alltid haft egen hane - för slippa tjafs, sjukdomar osv. Det lönar sig ju bara, om man har flera honor. Sen har han inte lånats ut alls. Det enda, som ev skulle varit undantag - det var hans uppfödare. Nu har jag lagt av all uppfödning efter många år.

Svar på tråden Ni med avelshane, vad tar Ni betalt? (Katt)