• Balehead

    Minns du den franska TV-serien "Hittebarn"? (1980-tal)

    Nån gång under tidigt 80-tal sändes en TV-serie för barn som hette "Hittebarn". Jag tror att den bl.a. visades på Sommarmorgon.

    Den handlade om en fattig fransk pojke, Remi, som blev såld av sin styvfar till en kringresande trubadur som hade en apa. Remi var med om äventyr, blev kompis med en (jättesöt) pojke som spelade fiol. De kom ifrån varandra, Remi hamnade i en gruva där ahn var med om ett ras, arbetarna blev instängda, vattnet steg och man var säker på att alla skulle då. Tror att Remi förlorade synen också. Sen blev allt frid och fröjd. Han träffade snälla människor, och kom till slut tillbaka hem till sin mamma med en alldeles egen ko och ville att mamman skulle laga pannkaka åt honom.

    Storyn var hjärtskärande, pojken söt, musiken vacker och den var jättebra. Därför är jag så förvånad över att ingen i min generation tycks minnas den! Hur är det här på FL?

  • Svar på tråden Minns du den franska TV-serien "Hittebarn"? (1980-tal)
  • LouiseF

    Åh! Det var SÅ den hette! Jag minns mest att killen hette Remi men hade glömt vad serien hette i övrigt. Kan nog det mesta om gamla barnprogram men där hade jag en lucka så tackar för att du fyllde i den:)

  • Balehead

    Äntligen någon med minne! Den heter förresten "Remi sans famille" i original.

  • IA74

    jag minns serien väl fast jag inte var så gammal själv 
    Nån som vet hur man kan få tag på den som dvd ?

    Minns någon en kattfamilj som var människor utklädda som dansade på is o en varg kom - den gick även på 80 talet och var en fin isshow 
    Undrar vad den hette 
    Minns bara att vargen kastade ner kattungarna i en tygsäck nedför en bro och de skrek . Mamma 
    var som en musical fast isshow 
    skulle vilja se den igen 

Svar på tråden Minns du den franska TV-serien "Hittebarn"? (1980-tal)