Skriva över vårdnad
Hur gör man för att begära ensam vårdnad ? Alltså den pappersmässiga biten, ska man ringa nånstanns och få ett papper hemskickat som båda ska skriva på ?
Hur gör man för att begära ensam vårdnad ? Alltså den pappersmässiga biten, ska man ringa nånstanns och få ett papper hemskickat som båda ska skriva på ?
Är det verkligen ingen som vet det ?
vet faktiskt inte, men soc borde veta, eller familjerätten fast det är väl soc det med.
om ni är överens om den lösningen så beställ tid på familjerätten, det är där man skriver på papper.
om ni inte är överens, måste du ansöka via tingsrätten som får ta upp fallet för prövning...
Låt oss säga att vi är överens men bor långt ifrån varann, ett gemensamt möte där är inte möjligt. Ska de olika städernas familjerätter samarbeta då ?
Ja, det skall dem.
Om ni är överens, då skall du be familjerätten att uprätta dokumentet, för att sedan skriva under avtalet. Sen skickas det till FR i hans kommun, och han får då gå ditt och skriva på.
Om han inte frivilligt skriver på då får du lämna in en stämning till närmaste tingsrätt, där du yrkar på EV
Tack så mycket för svaren !!!
Om föräldrarna är överen så är det bara att gå
till familjerätten för att få avtalet godkännt.
Du ska veta att för att detta avtal ska vara giltigt ska det även godkännas av fr.
Oftast en formsak men inte alltid då de ska beakta barnets intresse i saken även om föräldrarna är ense.
Är ni inte överens så får den som yrkar ändring stämma motparten till domstol som då låter FR starta en utredning som ligger till grund för domstolens dom.
// Kloss
Nää jag tror faktiskt inte det är så enkelt. jag har hört att ensam vårdnad kan endast fås via dom i domstol. har man skrivit på om gemensam vårdnad så måste man gå via tingsrätten för att få ensam vårdnad igen. men jag har kanske fel. det är vad jag har hört iaf...
Är ni inte överens och ärendet når domstolen så är huvudregeln gemensam vårdnad och att det krävs särskilda skäl för att få enskild vårdnad.
Om du t.ex skulle avlida ligger det både i barnets och i det allmännas intresse att pappan har plikt och skyldighet att ta vara på barnets vårdnad och bevaka dess intressen.
Vårdnad om ett barn är först och främst en PLIKT&SKYLDIGHET även om det oftast framställs som en rättighet för föräldrarna.
Barn är inte föräldrarnas egendom utan vårdnaden är förädrarnas PLIKT och SKYLDIGHET gentemot barnet.
Det borde ligga barnets intresse att ha två vårdnadshavare( utom i särskilda fall) som har plikt att ta ansvar för dess intressen.
Som far till ett barn som man inte har del i vårndaden har man ingen skyldighet att åta sej vårdnaden om utifall t.ex du skulle avlida etc.
Detta kan inte nån tvinga pappan till som inte han inte redan har del i vårdnaden.
Samhället har även ett intresse av att gemensam vårdnad består.
Förut hamnade dessa barn på barnhem och fick ofta en miserabel uppväxt efter att deras ogifta mor av nån anledning inte vill/kunde ta ansvar för barnet.
//Kloss
I vårt fall är det bara jag som ensam tar hand om barnet och de ses ett par gånger om året. Då barnet är funktionshindrat och det är mycket papper hit o dit med utredningar och medicinen är det svårt att jaga pappan o får honom att godkänna i tid. Både med Hab och skola, så detta är för att förenkla livet för mig. De lär ju varken ha mer eller mindre kontakt, så när det gäller umgänget blir det ingen skillnad.