• gersime

Hur många ml mjölk till 2 veckors bebis?

Då vår lilla tjej sover extremt dåligt just nu och jag håller på att svimma av pga trötthet hade vi ikväll tänkt att värma upp lite bröstmjölk och ge i en flaska (en sån speciell från avent) just för att jag ska kunna sova i någon/några timmar.
    Men vet inte ritkgit hur många ml en 2 veckors bebis behöver? Frågade vår sköterska på BVC men hon sa att det är så olika, tänkte att någon här kanske vet på ett ungefär hur mycket jag behöver ta upp ur frysen? Hur mycket åt era?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur många ml mjölk till 2 veckors bebis?
  • mariahammarberg

vi fick aldrig veta vad vår lilla tjej åt när hon var så liten då hon vägrade flaskan till 6månaders ålder.... Är hon van att äta på flaska? kanske ni annars ska fixa hem en medicinspruta att ge mjölken med för att inte behöva väcka dig.

Mitt bästa råd annars är att amma i sängen, då hon ätit klart tar pappan bort henne och du får ligga kvar.....

Testa att ta upp dubbelt vad ni tror, men värm bara hälften åt gången.....

• Fleur

som sagt är det så olika min son  åt ca 80ml men våran tös 60ml.

Jonathan 951012 & Isabelle 080301
  • jezicka

När man ger tillägg så står det att man ska ge 80-100 ml per mål när de är 2-4 veckor så vi blandar 100 så får han äta tills han inte vill ha mer. Så det borde vara ungefär samma mängd med vanlig bröstmjölk

• Papayia

Jag har pumpat ur ena bröstet för att det ska kunna läka lite, då fick jag ut 75 ml alla gångerna.

• jorialel

Hm när jag låg inne med min lilla för rs så blev hon sondmatad och då gav de henne ca 85 ml varje mål. Hon var då 7 veckor.

• Ummi07

Jag gav ju ersättning och vi gav 70ml första veckan-veckorna, sedan tror jag nog att jag var uppe i 90 vid två veckor. Då åt hon var tredie till fjärde timme.

• Sandrakim

Så här sa barnrådgivningen åt mig:
    En femtedel av barnets vikt delat på antalet ättillfällen. Sen ska man ha extra ifall bebisen är extra hungrig just då.
    T.ex: 3000g/5=600
    600/10=60ml +ca 50ml skulle jag ta, men man kan ju ge i två omgångar så behöver man inte slösa.

Min ena flicka drack 110ml ibland på kvällarna när hon var ca 2veckor. Vägde 3340 när hon föddes.

• Jaramla

till mig sa de på bb att den 1 dag gamla bebisen ska ha 10 ml vid varje mål, vid 2 dagar 20 ml, vid 3 dagar 30 ml osv upp till 10 dagar och 100 ml per mål o där stannar man kvar ett tag. så jag skulle gissa på ca 100 ml.

Svar på tråden Hur många ml mjölk till 2 veckors bebis?