• Tjollahopp

Skoda Octavia

Japp, nu vill jag höra av er som har en sådan bil..

Hur dan är den? Är det en bra bil? dra den mycket?
    Dyra delar? "fel" som uppkommer efter antal mil osv..

Bilen jag går å suckta efter är en Skoda Octavia -00.. Halvkombi..

TAck på förhand!!

• Svar på tråden Skoda Octavia
  • K J N

Den anses allmänt som en bra bil överlag och är rimligt ekonomisk att äga i förhållande till sin storlek.

Tyvärr ägs många av dessa bilar av människor som i grunden är ointresserade av bilar och är därför dåligt skötta, modellen anses som tråkig och attraherar ofta folk som behöver bil men som egentligen aldrig skulle vilja ha en.

Konstruktionen är enkel (med dagens mått mätt) och sund, delarna är rimligt dyra.

Bränsleförbrukning beror på motorval, krocksäkerheten och tåligheten mot rost är acceptabel.

En modell, inte bäst på något men inte heller direkt dålig på något utan rätt mycket medel.

Kända problem är bromsok som krävar och lås som krångar.

Bilen är dessutom konstigt uppbyggd då den är baserad på en kortare systerbil (VW Golf) vilket innebär att förlängningen (alltså det som Octavia är större än Golf) sitter enbart baktill.

Rent praktiskt innebär detta att Octavian har ett enormt stort bagageutrymme men ett rätt uselt utrymme för benen i baksätet, enkelt att få in en stor barnvagn men knepigt med stora barnstolar i baksätet.

Den är alltså inte proportionellt byggd som vanliga bilar utan präglad av att den delar bottenplatta med en annan konstruktion.

Kolla på den ifrån utsidan så ser man tydligt överhänget baktill.

• moli32

Vi har en Scoda Octavia -00 kombi. Den är är rolig att köra och är bränslesnål men det stora minuset är benutrymme. Våran ettårige son sitter i en bakåtvänd stol i baksätet. Då är passagerarstolen (den framför alltså) så långt fram att man som vuxen sitter med benen mot instrumentbrädan. den är även ganska smal så ska man sitta tre i baksätet blir det ganska trångt: lastutrymmet är jättebra och det går att fälla baksätet.

över lag är vi väldigt nöjda med bilen. Reservdelar är ganska billiga. Eftersom vi har en turbo är den lite dyrare i fösäkring. Med den förra bilen också en Scoda Octavia -00 så krockade min kille med en älg. Han körde i 70-80 km/h och hann bara börja bromsa. glaset i vindrutan krossades men det hölls ihop ändå. taket trycktes in lite. Min kille fick några små skärskador på knogarna men annars hade han och dottern klarat sig helt oskadda.

så den är säker. sladdar inte i första taget heller

• Tjollahopp

Tack!!

Hur mycket ligger försäkringen/skatten på? i runda slängor..

Låter som en perfekt bil för mig..:D Ville bara höra lite med andra innan jag åker till bilfirman..man vill ju inte framstå som "dum"..:D :D

• Tjollahopp

Ska inte ha barn på ett par år.. så benutrummet därbak drabba ju inte mig direkt.. ha nu en liiiiten golf..å få in allt som ska med i en bilfärd dvs killen och ibland någon därbak..:P

• moli32
    Tjollahopp skrev 2008-02-16 10:33:26 följande:
    Tack!!Hur mycket ligger försäkringen/skatten på? i runda slängor..Låter som en perfekt bil för mig..:D Ville bara höra lite med andra innan jag åker till bilfirman..man vill ju inte framstå som "dum"..:D :D
    tyvärr har jag ingen koll på bilförsäkringar. Men en sak som är bra att veta om försäkringar är att det pris försäkringsbolagen anger ej är fasta priser. de är förhandlingsbara så ring runt och pruta!!!! det samma gäller där du köper bilen, pruta och jämför priser med olika bilhandlare, privatpersoner

Vill du få bilen billigare så köp av en privatperson.
    Lycka till med bilköpet!
  • Tjollahopp

Tror knappt man kan få bilen billigare än så..:P

Vad är normalt för en -00 att kosta då?

• moli32
    Tjollahopp skrev 2008-02-17 10:08:32 följande:
    Tror knappt man kan få bilen billigare än så..:PVad är normalt för en -00 att kosta då?
  • Tjollahopp

hahah..:D

Vad skulle det stå där? :D

• racer x

Kvaliten skiljer en hel del mellan bilarna.

Min har gått 8000mil och bara bytat bromsklossarna och en bult. Även tändspolarna, men dom går sönder på alla bilar med samma motor (Audi, VW & seat).

Försäkringarna skiljer en massa. Betalade 6500,- för min rs på folksam . Betalar numera 4600,-.

Skatten ligger på 1775,- för min.

Andrahandsvärdet är ingen höjdare tyvärr.

• Tjollahopp

Vad har du för försäkringsbolag nu då? va ju en rätt stor skillnad..:s

• SeTa

Salusansvar är billigast. Barnens pappa sålde sin octavia combi -99a nyss. Fick 15000 och då var han ensam ägare med prickfri servicebok.
    Detta är alltså otroligt billiga bilar.

Svar på tråden Skoda Octavia