• Anonym

Hur många kalorier per dag ?

Ungefär hur många kalorier ska man äta på en dag om man vill gå ner 0,5 - 1 kg i veckan? Om man rör sig normalt?

• Svar på tråden Hur många kalorier per dag ?
  • Anonym (Storalilla)

Vet inte men om man kör alevos kikckstart så ska man äta 5 soppor om dagen som sammanlagt inehåller ca 500 kalorier, till skillnad från vanligt intag som är 2000-3000 kalorier per dag.

På tre dagar har jag gått ner 1 kg

• Anonym (1695)

Jag är med i viktklubb. Vill gå ner 15 kg på 24 veckor, dvs ca 0.7 kg i veckan. Jag ska då äta 1695 kcal/dagen. Har gått ner 5 kg nu på 4 veckor. lagom takt och det är då lätt att behålla vikten.

Jag rekommenderar inte att börja på någon soppa/pulverdiet för när du sedan börjar äta mat igen lär du gå upp. Bättre att kunna njuta m.m. och samtidigt gå ner i vikt.

Tränar 3 ggr/veckan med.

Lycka till!

• allakantralla

Det beror på vad du väger också. Kolla på Hälsovakten, det är ett program du kan hitta på nätet. Där kan man kolla hur många kalorier per dag man ska äta för att gå ner ett visst antal kilo på ett visst antal veckor.

• Anonym (mila)

tjejer ska ligga på ca 1500 kalorier per dag (beroende på vikt o längd,o hur mkt du rör på dig)

• deona

www.markazits.com/diet/bmi.php

Denna sida brukar jag kolla in när jag undrar sånna saker. Sen hur mycket det stämmer får man ju ta med en nypa salt, men man får ett hum iallafall.

• Anonym (1695)

Anonym (mila) skrev 2008-02-15 13:47:28 följande:

tjejer ska ligga på ca 1500 kalorier per dag (beroende på vikt o längd,o hur mkt du rör på dig)
    NEJ!! Tjejer ska ligga på minst 2000. Mellan 2000-2500 kcal/dagen. Men givetvis beror det på, som hon sa, om man tränar m.m.
  • SystraMi

Det är individuellt. Räkna ungefär din vikt X 30. Väger du 60kg blir det då 1800kcal/dag. Det är vad som krävs för att hålla igång alltihop, sen ska man plussa på lite utefter hur mkt man rör sig, men eftersom du vill gå ner i vikt så kan du ju bara låta bli att plussa på.

• SystraMi

Eller ja, lite mer kan du ju äta... säg 2000kcal/dag (om du väger 60kg).

• Anonym (mila)

Anonym (1695) skrev 2008-02-15 13:49:43 följande:

Anonym (mila) skrev 2008-02-15 13:47:28 följande:NEJ!! Tjejer ska ligga på minst 2000. Mellan 2000-2500 kcal/dagen. Men givetvis beror det på, som hon sa, om man tränar m.m.
    För att kroppen ska ta av sina fettreserver krävs först och främst att vi får i oss fullvärdig näring och därefter att kaloriintaget per dag är lägre än kroppen förbrukar. I allmänhet brukar vi prata om att kaloritalet bör ligga runt 1000 kcal för kvinnor och 1600 för män när vi vill minska vår vikt. För att hålla vikten är motsvarande ca 1800- 2000 kcal för kvinnor och 2500-2800 kcal för män.
  • Anonym

tack för era svar.

Anonym (mila): menar du att man ska äta runt 1000 kcal som kvinna endast, om man vill gå ner i vikt? Det låter ärligt talat väldigt lite och knappast att man får i sig alla vitaminer och mineraler på det. Vad ska man äta då på en dag??

• allakantralla

Man ska absolut inte äta så lite som 1000 kcal/dag.

om du vill ha mer säkra tips, kolla på netdoktors hemsida, där är det utbildade personer (alltså utbildade inom medicin och sånt) som ger rekomendationer.

• Anonym
    allakantralla skrev 2008-02-16 13:32:11 följande:
    Man ska absolut inte äta så lite som 1000 kcal/dag. om du vill ha mer säkra tips, kolla på netdoktors hemsida, där är det utbildade personer (alltså utbildade inom medicin och sånt) som ger rekomendationer.
    tack för tipset, ska kolla där. tyckte det lät lite lite med 1000 kcal alltså, för har hört att kroppen kräver mer än så för att ens fungera.
  • Anonym (^^)

Hejsan
    Håller oxå på med projekt gå ner, äter ca 1500 kcal per dag, men det är massor med hälsosam mat. Äter massor med frukt, proteiner (nötter,fisk o kött) och fullkornsgrejor. Följer från iform, de hade de här tre första nummrena en kostplan som man skulle gå ner ca 0,5 kg peD vecka.Men jag följer inte slaviskt utan jag känner efter själv. Dessutom rör jag på mig (promenerar varje dag och tränar ca 2-3 gånger i veckan). Kan nog leva med det om jag inte går ner, så länge jag blir av med allt äckligt sladdrigt runt magen.

• Trolovade

Har också varit med i vikt klubb och käkade 1300 kal per dag tror jag att det var, det är deras minimum, men fuskade ganska ofta och åt färre.. Men gick ner alla mina kilon i rasande fart

• Anonym

tack för era svar

trolovade: var det inte svårt att veta vad man ska äta på mindre än 1300 kcal för att få i sig all näring??

• Anonym (mila)

som jag skrev innan 1000-1500kcal ska man ligga på...

• Anonym

Anonym (mila): Jag har vart i kontakt med en kunnig som säger att 1000 kcal är alldeles för lite och kroppen behöver mer ens för att fungera. Däremot 1300-1500 är vettigare.

• Anonym (mila)
    Anonym skrev 2008-02-21 09:46:07 följande:
    Anonym (mila): Jag har vart i kontakt med en kunnig som säger att 1000 kcal är alldeles för lite och kroppen behöver mer ens för att fungera. Däremot 1300-1500 är vettigare.
    som jag skrev först 1500.. men det beror så mkt på hur man rör sig osv.
    1000 sa en expert till mig :P
  • Mama2005

Jag skulle tro att ca 1500 kcal blir bra, så att man fortfarande håller förbränningen på en resonabel nivå!

Svar på tråden Hur många kalorier per dag ?