• Wilowa

Sellerisalt

I ett recept på Jambalaya som jag har, så står det att det ska vara sellerisalt i. Jag har haft receptet i flera år och har hållt ögonen öppna efter detta sellerisat, men jag ahr aldrig lyckats hitta det! Är det någon som sett detta? eller kan det vara så att det finns ett annat vanligare namn på kryddan? jag brukar använda vanligt salt, men jag är ju nyfiken på detta sellerisalt!

• Svar på tråden Sellerisalt
  • Abrakadabra

Jag har sett det. Men minns inte var ... Vet att pappa hade en burk som säkert var från 1970-talet Är alltså osäker på om det är därifrån jag har min minnesbild, men om det var i butik så var det säkert på Ica.

Kunde inte låta bli att googla. Det verkar gå att köpa online, här t.ex: www.svampbutiken.com/product_info.php&osCsid=cd1701949

Med hjälp av deras innehållsbeskrivning kan du kanske göra ditt eget också

• Pokoyo

Örtsalt! Samma sak. Nästintill iaf.

• Wilowa
    Abrakadabra skrev 2008-02-15 15:19:48 följande:
    Jag har sett det. Men minns inte var ... Vet att pappa hade en burk som säkert var från 1970-talet Är alltså osäker på om det är därifrån jag har min minnesbild, men om det var i butik så var det säkert på Ica.Kunde inte låta bli att googla. Det verkar gå att köpa online, här t.ex: www.svampbutiken.com/product_info.php hjälp av deras innehållsbeskrivning kan du kanske göra ditt eget också
    Pokoyo skrev 2008-02-15 15:32:33 följande:
    Örtsalt! Samma sak. Nästintill iaf.
    Okej! Tack för era svar! Nu vet jag att det finns i alla fall!
  • Amarone Classico
    Einstein skrev 2008-02-15 15:43:58 följande:
    Okej! Tack för era svar! Nu vet jag att det finns i alla fall!
    Det finns som helt "vanlig" krydda, alltså t ex Knorr eller Santa Maria eller vad de nu heter, de vanliga glasburkarna med lock alltså!

Den med grönt lock tror jag det är.

Det gör faktiskt skillnad om man har det i eller ej
  • Wilowa

Amarone Classico skrev 2008-02-15 15:45:30 följande:

Det finns som helt "vanlig" krydda, alltså t ex Knorr eller Santa Maria eller vad de nu heter, de vanliga glasburkarna med lock alltså!Den med grönt lock tror jag det är.Det gör faktiskt skillnad om man har det i eller ej
    VA!! Inte då i de matvaruaffärer som jag brukar handla i! Fast i och för sig så var det ett tag sedan jag tittade efter det i den vanliga kryddhyllan. Jag kanske ska titta igen!

Grönt lock... det är väl knorr det.
  • Wilowa
    Abrakadabra skrev 2008-02-15 16:02:50 följande:
    Grönt lock är Kockens. Jag tror att Knorr har rött.
    Fast Kockens är inte det Knorr?
  • Abrakadabra

Ja, det kanske det är? När jag tänker efter är den enda Knorr-krydda jag kan komma på aromat (gul burk med rött lock). Och de måste ju rimligtvis ha fler, så de andra kallas kanske (eller har kallats?) Kockens.

• Callistrate

Jag har då aldrig lyckats hitta sellirisalt i en vanlig affär. Dock tror jag mig ha sett att man kan köpa det på nätet. Annars är mitt tips att leta om du är utomlands. Sellerisaltet jag har hemma är köpt i Frankrike, i en helt vanlig matvarubutik.

• Amarone Classico
    Einstein skrev 2008-02-15 15:52:34 följande:
    Amarone Classico skrev 2008-02-15 15:45:30 följande:VA!! Inte då i de matvaruaffärer som jag brukar handla i! Fast i och för sig så var det ett tag sedan jag tittade efter det i den vanliga kryddhyllan. Jag kanske ska titta igen! Grönt lock... det är väl knorr det.
    Iofs var det kanske 10 år sen jag köpte det sist när jag tänker efter, så det kan ha försvunnit
    .
  • Wilowa

Amarone Classico skrev 2008-02-17 10:28:53 följande:

Iofs var det kanske 10 år sen jag köpte det sist när jag tänker efter, så det kan ha försvunnit.
    Jag har kollat både kockens och santa marias kryddor och de har inte sellerisalt!
Svar på tråden Sellerisalt