• Saniis

Hur ofta tvätta håret?

Någon som vet hur ofta man "ska" tvätta håret med schampoo och balsam? Alltså, vad är det bästa för håret?
    Jag har precis börjat med att försöka tvätta det var tredje dag, istället för varje eller varannan. Funderar också på om det sliter på håret även när man bara sköljer håret med vatten?

• Svar på tråden Hur ofta tvätta håret?
  • babesusan

Egentligen ska man nog tvätta det 1-2 ggr per vecka men det är ju inte aktuellt för mig iaf :) Tvättar håret varje dag ibland om jag är duktig varannan. Tror inte det sliter att bara skölja med vatten

• HemmaHosSofi

I vanliga fall varje dag, men nu som gravid blir det varannan till var tredje.
    Går ändå bara hemma. Träffar inte speciellt mycket folk, sedan blir det inte smutsigt på samma sätt heller.

i v39
  • stenfalk

Tvättar håret två gånger i veckan, och använder inte schampoo alls, bara vatten.

• Leonie

Jag tvättar var tredje-fjärde dag. Oftare om jag tränat mycket.
    Det går ju att vänja håret vid att inte bli fett så fort. Ofta räcker det med att skölja det.

• Em00

För det mesta så tvättar jag håret varannan dag..
    Ibland händer det att det blir var tredje dag.

En frisör sa till mig att man inte ska ha i balsam
    i hela håret, utan bara i "längden" (om man har lite längre
    hår) och alltså inte uppe på huvudet..
    Av någon anledning..

• emmlo

Det bästa för håret är att inte tvätta det allt för ofta, och om det inte är jätte smutsigt så kan man skölja det med vatten bara. Men nu för tiden om an har ett bra schampo och inte är känslig i hårbotten så kan man tvätta det varje dag om man vill.

/Frisören

• emmlo

em00: det är för att närmast hårbotten behöver man oftast inte balsam. utan där har man sitt "eget" fett. Så det behövs bara på längderna.

• nimble

Tvättar varje dag. Jag springer och tränar så att svetten lackas, ofrächt att inte tvätta då.

• Em00

Okej =)
    Nackdelen är att det trasslar sig mer och
    är svårare att kamma ut =/

emmlo skrev 2008-02-15 16:16:16 följande:
    em00: det är för att närmast hårbotten behöver man oftast inte balsam. utan där har man sitt "eget" fett. Så det behövs bara på längderna.
  • carola1977

2-3 ggr i veckan tvättar jag håret. Blir snabbt en dålig vana, håret blir fetare, om jag börjar tvätta det för ofta. Sätter hellre upp skitigt hår en dag då så det blir bättre balans igen .

• carola1977

Och som svar på frågan sa en frisör jag var till att man helst bara ska tvätta håret en gång i veckan, men vatten och ev lite balsam borde väl vara mildare än hårtvätt.

• jozelyn

2-3 ggr i veckan kör jag på.
    Min moster som är hårfrisörska rekommenderar o skölja med kallt vatten, varmt vatten sliter på håret. Följer det inte fullt ut (det är ju så skönt med varmt vatten!) men har lite svalare iaf..

Svar på tråden Hur ofta tvätta håret?