egna piroger
ngn som har bra recept på pirogdeg ?
HUr länge gräddar ni dom i ungen om ni köper färdig smördeg ?
jag har provat gjort två gånger men dom blir hårda och går sönder vet inte vad jga gör för fel då ?
ngn som har bra recept på pirogdeg ?
HUr länge gräddar ni dom i ungen om ni köper färdig smördeg ?
jag har provat gjort två gånger men dom blir hårda och går sönder vet inte vad jga gör för fel då ?
Jag brukar göra en stor sats köttfärssås. Sedan gör jag en vanlig vetebrödsdeg på en halvliters vätska. Sedan köper jag ett paket fryst smördeg (helst Findus). Pirogerna som är gjorda på smördeg äter vi direkt och dom andra fryser vi in.
En gång gjorde jag "riktig" pirogdeg men dom blev inte alls lika goda.
Jag gör en pizzadeg.
kan man frysa in smördeg eller måste man äta dom direkt ?
har ni lust att skriva ner receptet här på vanlig deg ?
GODASTE pirogdegen! Från "VÅR KOK BOK"
350 gram kokt pressad potatis (4 medelstora). (Det måste pressas genom en trådsil eller liknande så att det inte har klumpar i sig, annars går pirogerna sönder, personlig erfarenhet.)
4 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
1 tsk bakpulver
100 gram smör eller margarin.
Pressa den kokta potatisen, varm eller kall. Blanda mjölet med salt och bakpulver i en skål. Lägg i potatisen och rumsvarmt fett. Arbeta ihop till en deg. Den kan kavlas ut genast eller ligga kallt och övertäckt i någon timme.
Fyll med valfri fyllning. Grädda i ugn 225grader ca 10 minuter (för små piroger).
Det går bra att frysa in smördegen igen.
Jag brukar föpa färdiga 10*10 plattor som jag fyller med en smet av mannagrynsgröt/välling och riven mandelmassa (en del amnnagrynsgröt/välling två delar mandelmassa), man kan smaksätta med apelsin el. citronsaft eller lite rosenvatten. Sedan viker jag dem och naggar med gaffel ock slänger i frysen. sedan om det kommer oväntat besök så e det bara dra på ugnen på 200gr och slänga in dem otinade i typ 10-15 min tills de fått färg, sedan slingrar jag sirap eller sockerlag ovanpå och KLART att servera.
Ett litet OT tips.
jag brukar göra empanadas, chilenska piroger, men man kan ju fylla dom med andra ingred. oxå.
Empanada
1 kg mjöl
250 g margarin (rumsvarmt)
2 tsk torrjäst
2 tsk salt
2 dl mjölk eller vatten
1 st ägg
600 g nötfärs
2 st lökar
1 msk spiskummin
1 tsk svartpeppar
1 tsk salt
6 st chilifrukter eller 2 tsk Sambal Oelek
3 msk russin
1 msk mjöl + 1 dl vatten
1 burk(ar) oliver
4 st hårdkokta ägg
Deg
Blanda ihop ingredienserna till degen väl (mjöl, margarin, torrjäst, 2 tsk salt, 2 dl mjölk eller vatten, 1 ägg) gärna i en assistent.
Låt jäsa 1 timme.
Fyllning
Stek nötfärsen tillsammans med chilin och kryddorna. Lägg åt sidan. Stek den finhackade löken och blanda ner den och russinen i färsen. Gör en liten redning av 1 dl vatten och 1 msk mjöl och rör ner i färsen under omrörning.
Kavla ut degen tunt. Med hjälp av t ex en skål eller en burk, tryck ut cirklar i degen. Lägg på ena halvan av cirkeln en klick av färsen, några oliver och ett kvarts hårdkokt ägg. Vik över andra deg halvan så att en halvmåneform bildas. Tryck ihop kanten väl. Lägg på en plåt, pensla med ägg och grädda sedan i ugnen, 15 minuter i 200 grader.