Äta gorgonzolaost när man är gravid?
Jag har inte koll på vad den innehåller. Är det en mögelost?
Jag vet att man inte får äta mögelostar när man är gravid.
Jag har inte koll på vad den innehåller. Är det en mögelost?
Jag vet att man inte får äta mögelostar när man är gravid.
Nej, gorgonzola ska du inte äta - inga färskostar rekommenderas - sedan är det ju väldigt sällan det händer ngt med de som gör det men det är ju onödigt att utsätta sig för risken ...
Det är en mögelost, men du kan äta den uppvärmd, dvs tillagad på eller i varm mat.
inga me mögelkultur i...tyvärr........
Gorgonzola är en mögelost. Mögelostar bör du låta bli pga risken att det finns listeriabekterier i dem. Men om du upphettar dem till bubblande heta på pizza eller varma smörgåsar så är det OK. Listeria dör vid 70 grader.
OBS: Gorgonzola är INTE en färskost. Färskostar kan du äta som gravid.
Har jag förstått det rätt att man kan äta ALLA typer av ostar bara de är uppvärmda, typ i sås eller så...
jaha så om man värmer e de ok..de har ingen sagt till mig...
det har inte med mögelkulturen att göra, det är pga av hanteringen/tillverkningen av dessa lagrade mögelostar som gör att man bör låta bli dem som gravid då det kan finnas och växa till listeria på dem och i dem.
Mögelost på tub tex går utmärkt att äta eftersom den är pastöriserad i tuben samt även upphettad mögelost som sedan svalnat av är ok.
Ok, så om det är en gorgonzolasås så funkar det?
Jag är bjuden på middag på söndag, och fick höra att det blir sådan sås till middagen.
Helt rätt Om osten "bubblar" eller når över 70 grader är det helt riskfritt att äta den.
Japp! (såvida osten upphettats till bubblande het i såsen)