• Ina 73

Det känns som jag har håll...känner någon igen sig?

Jag är gravid i v.27(går in i v. 28 på söndag). Fasten jag suttit ner ett tag nu ikväll känns det som jag har håll på höger sida, typ i navelhöjd fast i sidan alltså. Smärtan tycker jag liknar håll lite grann. Någon som vet vad det kan vara eller som känner igen sig?
    Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Det känns som jag har håll...känner någon igen sig?
  • Carr0n

Är i v 25 och har samma problem, fastän på vänster sida. Min BM sa att det var sammandragningar.

• Ina 73

Tack för ditt svar! Men magen blir ju inte hård, jag kan känna av sammandragningar ibland. Ofta då jag gått uppför trappan och då blir magen alldeles hård och lite "toppig"...
    Någon mer som har förslag?

• FiLoFaX

Så har jag med det och jämför det med håll. Kan göra riktigt ont och brukar få det om jag går eller ligger konstigt. Gissar att det bara är någon muskel som kommer i kläm. Det finns ju inte så gott om plats längre.  

• freazy

jag hade precis sådär härom dan. gjorde skitont. kunde inte röra mig utan var tvungen att sitta blixtstilla tills de släppte.
    min syrra trodde att de var bebisen som kom åt nån nerv. och de låter ju ganska troligt ändå.

• estrell

Jag har likadant och speciellt när jag rör mig eller promenerar raskt, tydligen är det ligamenten som töjer på sig....var värst mellan v 25-27, nu börjar det försvinna mer o mer tycker jag

• Bollen82

Har oxå så, är i vecka 31.
    det är inte ligamenten, det känns på ett annat sätt..
    Min kompis trodde det var någon nerv i kläm..

• Bollen82

estrell:
    Då kanske det är ligamenten som spökar hos just dig.. Det gör mycket ondare än hållet som TS syftar på..
    Hållet gör ju självklart oxå ont, men inte alls på samma sätt som ligamenten, det är mer intensivt och inte riktigt på samma ställe av magen..

• Bellaprincipessa

Får också "håll" med jämna mellanrum, gör skitont och försvinner när jag varit stilla en stund. Läste att det är helt ofarligt och normalt.

• Kevlarsjäl

Har samma fenomen och frågade BM när jag var där i går. Hon kände att bebisen ligger mer åt det hållet och trycker på mot revbenen. Kan man så är det bara att försöka putta undan bebisen (inte så lätt dock då den hittat sin favvoplats...). För mig hjälper det att ligga på vänster sida, då kanske bebisen lättar lite från trycket på höger sida.

Berättade för en kompis som haft samma fenomen. Hennes BM hade sagt att det är vanligt att man får ont på höger sidan när barnet börjar pressa på för där sitter levern. Det är ingen fara men kan kännas som typ håll.

• Rapunzella

Livmodern ligger mer riktad åt höger, därför gör det mer ont på höger sida. Min BM trodde också att mitt "håll" var sammandragningar - det kanske finns flera olika sorters sammandragningar?

• estrell

Frågade min bm ang detta förra veckan och hon sa bestämt att det är ligamentbanden, men jag har som sagt mest ont på H sida, och bebisen ligger med armar och ben just åt det hållet, så kanske trycker den på någon "punkt" där det gör ont.... Kan även känna att jag har liksom en "öm punkt" ungefär på det stället om jag trycker lätt på magen även då jag inte rör mig....

Svar på tråden Det känns som jag har håll...känner någon igen sig?