• Dansaren

Hur mycket ska barnen vara ute?

Är det någon som jobbar som förskolelärare här och som kan besvara en fråga som jag har?
    Finns det någon lag eller rekommendation på hur ofta barnen ska vara ute på dagis?
    På min sons dagis så är de ute väldigt sällan med div dåliga ursäkter när man frågar varför. Det kan vara vi har en vikarie idag, eller vi skolar in ett nytt barn, det regnar/blåser lite, vi har planeringsmöte(varje fredag).
    I Nov var de ute tre ggr på tre veckor och då var det både torrt och varmt ute.
    Sorry att det blev lite långt och luddigt men jag är så trött på att de stackars barnen är inne hela tiden.

• Svar på tråden Hur mycket ska barnen vara ute?
  • Beppan812

Kan inte ni som föräldrar gå samman och påtala detta för personalen. Jag har för mig att föräldrarna ska ha möjlighet att vara med och påverka på förskolan?
    Tyckte att det lät som väldigt lite utevistelse. Jag jobbar som kokerska på dagis och på förskolor jag arbetat på har barnen varit ute minst en gång per dag.

• solrosen83

Jag som studerar till Förskollärare anser att barnen bör få vara ute minst en gång per dag. Här var jag bor (i Finland) har de flesta daghem så att de är ute 2 turer/dag. På förmiddagen och sen på eftermiddagen. För personalens bästa är det ju bra att barnen får vara ute. Barn är oftast lugnare inne om de fått "springa" av sig ute.

Så jag tycker att de på din sons dagis gör fel när de inte är ute med barnen. NÄr man arbetar med barn bör man se till barnens bästa och på ert dagis verkar det vara de vuxnas bästa som är i fokus...

jag vet inte vad lagen säger, men detta är vad jag tycker...

• Mamma Anna

OJ, jag tycker det låter som om de är ute väldigt sällan. På dotterns dagis är de ute minst en gång varje dag om det inte är superdåligt väder. Nu när det är bra väder är de alltid ute två gånger om dan. Tyvärr vet jag inte om det finns nån bestämmelse hur mycket man _måste_ vara ute men rekommendationer lär ju finnas iallafall.