• Dansaren

Hur mycket ska barnen vara ute?

Är det någon som jobbar som förskolelärare här och som kan besvara en fråga som jag har?
    Finns det någon lag eller rekommendation på hur ofta barnen ska vara ute på dagis?
    På min sons dagis så är de ute väldigt sällan med div dåliga ursäkter när man frågar varför. Det kan vara vi har en vikarie idag, eller vi skolar in ett nytt barn, det regnar/blåser lite, vi har planeringsmöte(varje fredag).
    I Nov var de ute tre ggr på tre veckor och då var det både torrt och varmt ute.
    Sorry att det blev lite långt och luddigt men jag är så trött på att de stackars barnen är inne hela tiden.

• Svar på tråden Hur mycket ska barnen vara ute?
  • Beppan812

Kan inte ni som föräldrar gå samman och påtala detta för personalen. Jag har för mig att föräldrarna ska ha möjlighet att vara med och påverka på förskolan?
    Tyckte att det lät som väldigt lite utevistelse. Jag jobbar som kokerska på dagis och på förskolor jag arbetat på har barnen varit ute minst en gång per dag.

• solrosen83

Jag som studerar till Förskollärare anser att barnen bör få vara ute minst en gång per dag. Här var jag bor (i Finland) har de flesta daghem så att de är ute 2 turer/dag. På förmiddagen och sen på eftermiddagen. För personalens bästa är det ju bra att barnen får vara ute. Barn är oftast lugnare inne om de fått "springa" av sig ute.

Så jag tycker att de på din sons dagis gör fel när de inte är ute med barnen. NÄr man arbetar med barn bör man se till barnens bästa och på ert dagis verkar det vara de vuxnas bästa som är i fokus...

jag vet inte vad lagen säger, men detta är vad jag tycker...

• Mamma Anna

OJ, jag tycker det låter som om de är ute väldigt sällan. På dotterns dagis är de ute minst en gång varje dag om det inte är superdåligt väder. Nu när det är bra väder är de alltid ute två gånger om dan. Tyvärr vet jag inte om det finns nån bestämmelse hur mycket man _måste_ vara ute men rekommendationer lär ju finnas iallafall.

• Mamma Anna

Hittade det här i läroplanen för förskolan:

Barnen skall kunna växla mellan olika aktiviteter under dagen. Verksamheten skall ge utrymme för barnens egna planer, fantasi och kreativitet i lek och lärande såväl inomhus som utomhus. Utomhusvistelsen bör ge möjlighet till lek och andra aktiviteter både i planerad miljö och i naturmiljö.

inte hur mycket de ska vara ute, men på din beskrivning så låter det inte precis som om barnen kan "växla mellan olika aktiviteter"...

fortsätter mitt letande

du kan kolla på skolverkets hemsida, de har en massa förordningar, lagar och läroplaner

www.skolverket.se

• Tesie

Jag jobbar på dagis, där klär vi på barnen efter väder o vind o sen går vi ut, är ute minst 1½ timme på förmiddagen o sen på eftermiddagen med ifall det är bra väder!

Tycker du ska kräva att din dotter ska vara ute mer på dagis än så! Tror man mår bra av det!

• sudalijo

På min dotters dagis är dom ute varje dag, minst hela förmiddagen.

• Dansaren

Tack för alla snabba svar.
    Jag har pratat med en del föräldrar i min sons grupp och jag ska idag ringa chefen för dagiset och framföra vår önskan att barnen måste få vara ute oftare.
    I mina ögon så är det förskolelärarna som är lata eller frusna och inte vill gå ut.

• Babycham

När jag jobbade på dagis gick vi ut 2 ggr om dagen.. om det var kallt eller jätte dåligt väder... fick dom äldre som ville, gå ut, och dom minsta barnen fick vara inne..

• werner

Läs gärna hela Lpfö 98 (läroplan för förskolan). www.skolverket.se/sb/d/468
    Den inte så himla lång och är lättläst. Det kan vara bra som förälder att ha koll på de riktlinjer som förskolan har.

I Lpfö står det inte uttalat att barnen _ska_ vara ute en viss tid, men precis som MammaAnna skriver så står det att :

Barnen skall kunna växla mellan olika aktiviteter under dagen. Verksamheten skall ge utrymme för barnens egna planer, fantasi och kreativitet i lek och lärande såväl inomhus som utomhus.

Det står även att: Förskolan ska lägga stor vikt vid miljö- och naturvårdsfrågor. (Något man kan tycka man gör bäst utomhus, eller hur?)

Jag förstår inte hur personalen orkar vara inne med barnen hela dagarna, men har sett många skräckexempel där barnen sköter sig istort sätt själva medan personalen sitter o fikar *ryser*

Kom ihåg att du som förälder har rätt att påverka verksamheten i förskolan (se punkt 2.4 "förskola och hem" i lpfö 98)

Lycka till!!
    /Åsa (blivande förskollärare)

• Dansaren

Werner
    Tack för tipset jag ska kolla upp det.
    /Eva

Svar på tråden Hur mycket ska barnen vara ute?