• Tova

VARFÖR köpte vi det här f-ade huset ;-)

Är så trött just nu och hoppas på tröst... På en vecka har följande utspelat sig i vårt kära hus - som redan tidigare var i stort behov av renovering:

Kommer hem från jobbet vid sju-tiden på onsdagskvällen, dödstrött och hungrig. Möts i hallen av en helt vidrig doft (som om en häst har dött eller något i den stilen). Vi lyckas lokalisera den till ett rum i källaren som ligger under hallen. Hoppas att lukten kommer från en gammal avloppsbrunn som finns där, häller i vatten och klorin.

Nästa dag när vi kommer hem från jobbet luktar det ännu värre - vi inser att det förmodligen inte är avloppet. Konsulterar kompisar som gissar på dött djur modell större under hallgolvet... Tur i oturen - vi ska ändå byta golv där och bestämmer oss för att börja med det projektet redan till helgen.

Fredag morgon - maken upptäcker att pannan i källaren läcker - hela tvättstugan (inklusive ren tvätt) är full av svart sot. Ringer installatören som lovar att komma snarast. Problemet är inte så svårt att åtgärda men det kostar naturligtvis 1500 ändå...

Fredag kväll - vi river upp större delen av hallgolvet bara för att konstatera att där inte ligger något dött djur... Så- var kommer lukten ifrån? Ingen som vet...

/Trött Tova i v 29 som bara vill ligga i soffan och äta choklad och läsa böcker...

• Svar på tråden VARFÖR köpte vi det här f-ade huset ;-)
  • Isolde

En kompis till mig fick förklaringen till dålig lukt i badrummet: en råtta som fastnat och dött i avloppsbrunnen under badkaret... Har ni kollat I brunnen?

• Tova

Ja, det verkar helt omöjligt att det skulle komma därifrån, vi har tittat ner i brunnen och sniffat och haft oss, men lukten verkar inte alls komma därifrån... Ska dock ta en sväng till ner till källaren för säkerhets skull (det luktar så j-a äckligt att det knappt går att gå in där).

• Knytets mamma

Avloppsrören.. kanske...
    Kolla med grannar ifall de har märkt av odör, i så fall kan det vara dags för ex. kommun att kolla sina brunnar.
    Vet inte vad för typ av avlopp ni har, men är det trekammarbrunn kanske det är mer än dags att tömma brunnarna.
    Problemet kan sitta längre in än till ex. ytligt vid golvbrunn

• CharlotteA

Jag läste om en dam som hade en besvärande (minst sagt) doft hemma hos sig. Luktade typ död råtta. Det visade sig att det var en av hennes blommor!! Jag har själv haft en kaktusliknade blomma som spred en hemsk lukt när den blommade..Det är "köttätande" blommor som lockar till sig flugor och likande.
    Kolla om du har någon kaktus som står där i full blom..Man vet ju aldrig.(Jag kunde inte för mitt liv tro att en blomma kunde lukta sååå illa som min, den åkte ut bums!!)
    Lycka till!!

• Majsan70

Jag har vart med om råttor som krupit in i väggarna o dött, för att därifrån sprida en odör som inte är världslig.... Kanske det???

Hursomhelst så tycker jag hemskt synd om er o hoppas att ni finner problemet..

• Tova

Tack för alla vänliga ord! Det känns lite bättre idag, antingen så har vi blivit avtrubbade eller så luktar det mindre... Vi har nu brutit upp hela hallgolvet och transporterat bort en massa mus/råttskitsklumpar som låg i trossbottnen - trevligt! Ska nu påbörja det tålamodsprövande jobbet att rikta golvet. Får väl vila någon annan helg Kram!

• Majsan70

Kan det vara så att luktsinnet sakta dött bort av den förtvivlade stanken??? ;)

• Kiwi

Hej Tova, ja det där lät ju minsann inte så kul...speciellt inte nu när du behöver vila.
    Dock har jag ett förslag - du verkar vara duktig på att skriva då beskrivningen av ert elände ändå fick mig att småle. Du kanske skulle satsa på att skriva om allt som händer med ert hus? Många skulle nog känna igen sig & det skulle bli en himlans kul bok....eller serie i typ DN.
    Lite schyssta illustrationer och vips har du en storsäljare!
    Jag skojjar inte!

Kram & lycka till!

• Tova

Det var snällt sagt Kiwi! Ingen dum idé faktiskt - skulle behöva en rejäl extrainkomst med tanke på vad det kostar att driva det här husprojektet . Vi trodde i vår enfald att vi gjorde ett klipp då vi köpte ett billigt hus i behov av renovering, vågar inte ens tänka på hur mycket pengar som (bokstavligt talat) har hamnat i avloppsbrunnen redan... Kram!

• MuminMy

Om ett djur dött i en vägg eller liknande så luktar det bara i ett par dagar, sedan är det bara "skelett" kvar

Så det kanske var så... hoppas det!

Ett tips om det är ett tag sedan ni köpte ert hus. Vi har bott i vårt i 5 år och hade ett rejält topplån förutom bottenlånen, har sparat och gnetat för att kunna göra mindre reparationer. Förra veckan var vi hos banken och vårt hus hade stigit i värde med 30%!!! Vilket betydde att utan någon merkostnad för oss fick vi ner topplånet i bottenlånet + att det fanns utrymme att låna 80 papp extra - så nu kan vi renovera på riktigt! Så... kontakta banken, kanske ni kan göra något liknande?
    /my
    PS Lycka till med huset! Ds

• IMagine

Tova! Du tar det väl lugnt och vilar! Jag tror inte du ska utsätta dig och ditt barn för alltför många råttskitar...

Svar på tråden VARFÖR köpte vi det här f-ade huset ;-)