• Anonym (syster)

Min syster vill bli nunna

Idag berättade min syster för mig att hon vill bli nunna.

Jag blev och är chockad, visst jag har vetat om att hon har stark tro men aldrig trott att hon ens har övervägt något sånt här.

Hon har kännt detta nu i 5 år och nu vill hon som hon säger "ta steget" o "gå med" i ett kloster...

Någon här inne som kan upplysa mig lite om vad det innebär?
    Vill stödja henne,men vet inte hur

Hon sa att det var ett Kamelit kloster?? (osäker på stavningen)

Är som sagt fortfarande i chock tror jag

• Svar på tråden Min syster vill bli nunna
  • Anonym

Kan inget om ämnet men det är väl inget som påverkar dig speciellt mycket? Bara visa att du accepterar hennes val, det ska ju inte ändra er relation.

• Anonym (syster)

men får de ta emot besök från sin familj?

Anonym skrev 2008-02-15 20:01:00 följande:
    Kan inget om ämnet men det är väl inget som påverkar dig speciellt mycket? Bara visa att du accepterar hennes val, det ska ju inte ändra er relation.
  • emcjoh

Precis, ta reda på så mycket som möjligt o. stödj henne efter bästa förmåga. Som tidigare skribent sade ändrar det ju inte något mellan er.

• fruis

SVT har ju sänt en dokumentär om en svensk tjej som blivit nunna i ett karmelitkloster. Jag kollade på SVT:s hemsida men tyvärr låg dokumentären inte kvar.

Ja, de får ta emot besök av familjen på klostret men bara på bestämda tider och ganska sällan.

Din syster kommer ju också att få leva i klostret ett långt tag på prov innan hon avlägger de livslånga löftena. Då finns tid att tänka över om det verkligen är rätt.

• synanceia

Oj! En karmelitkloster? Inte något man hoppar in i direkt. Det innebär att hon typ ALDRIG får lämna klostret och hennes familj bara får besöka henne 1-2 ggr per år. Tror jag. Hon får inte ha "vänner" på klostret, de får inte prata med varann förutom vid speciella tillfällen just för att de inte ska känna en större vänskap till någon av de andra nunnorna än till resten (hoppas du förstår...meningen blev konstigt. Detta kallas att man avlägger ett tystnadslöfte. Det gick som en person högre upp sa, en dokumentär på SVT den hette "Nunnan" och finns på DVD. Den går att hyra och jag tycker du ska göra det för den är mycket informativ! Lycka till!

Svar på tråden Min syster vill bli nunna