rimlig kostnad för kurslitteratur
Hejsan!
Vad tycker ni som studerar är en rimlig kostnad för kurslitteratur/termin?
Jag syftar på om man köper endast nya böcker.
Mina kursböcker denna terminen går på ca 3600 kr (priser från adlibris).
Hejsan!
Vad tycker ni som studerar är en rimlig kostnad för kurslitteratur/termin?
Jag syftar på om man köper endast nya böcker.
Mina kursböcker denna terminen går på ca 3600 kr (priser från adlibris).
cirka 4000:-
rimlig kostnad är väl så lite så möjligt. Köpte begagnade böcker till den här kursen, går på 3000. Bara en kurs då å inte köpt allt.
jag blev lite irriterad för jag tyckte det handlade om mycket pengar när jag satt o räknade på det...
men det kanske trots allt ligger inom vad som är "normalt".
Tycker pengarna bara rinner iväg... men det är väl så det är ;)
Tack för era svar. Fler får gärna dela med sig av sina erfarenheter.
3kkr för en termin får ses som rimligt även om det är sura pengar....
När jag pluggade gick studentlitteraturen på ca 1000 kr per månad. Tycker det är en helt rimlig kostnad. Hellre bra litteratur till mer pengar än dålig litteratur till lite pengar. Men å andra sidan så köpte jag aldrig nya böcker utan jag köpte begagnade, äldre årgångar, kopierade lite. Men mest lånade jag böckerna på bibliotek, visserligen var lånetiden bara 1 vecka åt gången, men det gick bra ändå. Äldre upplagor gick ofta att låna längre perioder. Gjorde även fjärrlån av böcker. Totalt sett gick väl min littertur på max 1000 kr per termin istället.
Finns ju kanonfina sidor på nätet som säljer begagnad kurslitteratur, har hittat massor där
Om det är rimligt med så dyr ny kurslitteratur? Ja, jag tycker nog det även om jag köper mycket begagnat, ofta är böckerna bra och pedagogiskt utformade (iaf de böcker vi använt) så nog är det värt det.
jag använder mig självklart av begangnad litteratur i så stor utsträckning det går... men nu har vi en litteraturlista med många nya upplagor och engelska böcker. Så kostnaden för den här kursen blir nog rättså hög... Men det är ju för ett gott syfta :)
Jag har betalat 3000:- denna terminen för de böcker jag behöver till min högskolekurs plus den extra språkkursen jag läser vid sidan av, i detta ingår även min nya lagbok. Dock kommer jag behöva nya böcker i början av april, så det är ju inte direkt billigt med litteratur.
Försöker köpa så mycket jag kan begagnat men samtidigt så är det inte alltid det finns med tanke på nya upplagor, låna på biblioteket kan man ju ibland och även kopiera även om det inte är tillåtet. Problemet är att vi ofta har "open books"-tentor och då ska ju alla ha med sig sina böcker för att kunna klara tentan och då förutsätter det ju att alla har varsin bok.
Försöker även att sälja de böcker jag inte kommer behöva igen vilket är i stort sett alla. Lika bra att göra sig av med dem så länge de har något värde. Kika in på www.kurslitteratur.se för där finns nästan alltid något att hämta... ;)
Beror säker ligen vilken utbildninga man går och i fall man köper beganade böcker eller om det är nya man köper eller möjligen kan låna på bilioteket eller av någon vän vad kurs litraturen kostar.
Läser massa 7.5 poäng kurser i litt.vetenskap. Per kurs brukar själva facklitteraturen kosta ca 500 kr från adlibris om jag lånar iaf 1-2 böcker på bibblan, men ibland är det så svårt att få tag på. Skönlitteraturen lånar jag mest eller köper på pocket.
det beror på vad man läser och hur många böcker man måste ha och om de kommer tillbaka i andra kurser. men det går säker på 2-3000kr.
tror iallfall jag lagt ner ca 2000kr förre terminen och denna terminen blir det nog samma. pluggar andra termien till ssk.
Beror ju helt och hållet på vad det är för typ av kurslitteratur samt om den är ny eller begagnad, Genom att köpa begagnad kurslitteratur kan man komma billigt undan, jag köpte min begagnade kurslitteratur på www.scholaris.se