• Muckarn

Vad tjänar en gymnasie lärare?/ Datatekniker/ It säkerhets tekniker?

Jag skall börja studera nästa år och har olika ideer om vad jag skall plugga till?
    De 3 alternativen stå i ämnesraden
    Skulle vilja veta hur mcyket desa tjänar i medel och lite mer om hur det fungerar inom yrkesgrupperna?

• Svar på tråden Vad tjänar en gymnasie lärare?/ Datatekniker/ It säkerhets tekniker?
  • Lurvenpajsaren

Vad gäller gymnasielärare beror det helt på vilka ämnen du väljer att undervisa i och behovet av dessa ämnen.

• Muckarn

Funderar på histria respektive samhällskunskap!

• Lurvenpajsaren

SO-lärare har det väldigt tufft just nu i alla fall. Det är den största gruppen som utbildar sig och många är arbetslösa, men samtidigt ska man läsa det som intresserar en. Själv är jag språklärare (spanska/engelska) och eftersom det endast finns 37% behöriga lärare i Sveriges alla skolor finns det många jobb att få. Jag har fått alla jobb jag sökt, och jag jobbar just nu på en av Sveriges bästa skolor! Du ska inte läsa språk?!

Lycka till oavsett val!

• Muckarn

Är nog för dålig på språk och har inte riktigt intresset för fonetik m,m
    Är det ingen häinne som jobbar med dator teknik? eller har och vet hur arbetsmarknad ser ut och hur arbetssätt är??

• Angelven

www.csjobb.se är en bra site - där kan du söka på löner...

Men det varierar väldigt - en bra it-konsult kan lugnt ligga på 40-45 tusen i månaden. En dålig it-tekniker på kommunen kanske har 20...

Det är ett yrke där du mäts på vad du presterar, vilket värde du tillför.

• Muckarn

Låter som en bra löne-idè jobbar man bra och gör ett bra jobb så får man bra betalt =)
    Tänkte främst då på KY utbildning som finns på 2 år men hare nu kollat lite på ingenjörs utbildningarna också men då börjar vi snacka utbildning på uppåt 5 år.

• Muckarn

SÅ kan en utbildning på 2 år räcka alltså en KY utbildning eller ska man börja kolla på universitet??

• Angelven

Det kan avgjort räcka - om du är intresserad och brinner för det - om du sitter hemma själv och löser problem på och med datorn etc - jag har en bekant som gick den vägen, med bara ett års utbildning, ruggigt studietempo och jättemånga microsoft certificat + linux nätverk erfarenhet fick han sitt första jobb som konsult - och han tjänar ruggigt idag...

• Muckarn

Jag sitter idag och bygger burkar och bygger nätverk, har dock ingen kodnings erfarenhet men det kan man alltid skaffa sig =)
    Är intresserad men inte så att jag är fixerad...

• Kaxxen

En gymnasielärare som jobbat ca 3 år här tjänar 22 000- 25 000. Skitlön!

• Muckarn

Det är i min mening en spark i ansiktet!
    Tycker att de som jobbar med månniskor skall ha högre lön speciellt när de har högskole utbildning.

• Angelven
    Muckarn skrev 2008-02-23 20:06:50 följande:
    Jag sitter idag och bygger burkar och bygger nätverk, har dock ingen kodnings erfarenhet men det kan man alltid skaffa sig =)Är intresserad men inte så att jag är fixerad...
    Kodning i form av C/C++ är inte så viktigt - men shell/perl kan vara idé att lära sig...
Svar på tråden Vad tjänar en gymnasie lärare?/ Datatekniker/ It säkerhets tekniker?