• skruttgumma

Hur vacker hy utan smink???

Jag är så himla avundsjuk på alla som ser så fräscha ut utan smink. Hur gör de?
    Jag har börjat fatta att det har att göra med vilka produkter man använder, men känner mig helt lost..

Jag antar att jag har vad man kallar blandhy. Glansig i pannan och på näsan, jättetorr på hakan.
    Och efter min sista graviditet har jag haft massa problem med pormaskar. (Eller så beror det på att jag flyttat och har bättre belysning i badrummet nu...)

Vad ska jag använda för att min hy ska hålla sig matt utan smink men ändå inte bli torrare än vad den redan är på hakan?
    Vart ska man vända sig?
    Vill helst inte köpa krämer för flera tusen heller..

Nån som känner sig kunnig inom detta område???

• Svar på tråden Hur vacker hy utan smink???
  • Babalu

Inte kunnig. Men allergisk. Propyless (apoteket) tycker jag är suverän. Värt att prova iaf!

• Mrs Velour

puff! Precis samma hy som dig! plus några finnar på hakan, runt munnen som ska bero på en hormonell obalans?! tydligen...

• tusan

Hej!

Mitt tips är att du väljer produkter utan onödiga tillsatser som parfym etc och framför allt: inga mineraloljor! Mineraloljor gör huden tillfälligt mjuk, men täpper till porerna så att huden inte kan andas,vilket gör den sämre i längden. Jag använder Loviderm rosenkräm som är framtagen av en hudläkare, den funkar superbra på mig!
    Dessutom tvättar jag ansiktet med honung vilket är antibakteriellt och fuktgivande.

Sedan kan du kolla in No Poo-tråden här på skönhet och mode, där finns många bra tips. "Lady Dahmer" som startade tråden kör enbart med naturliga råvaror. Gå in och titta i hennes galleri, hon är just sådär superfräsch utan smink och har dessutom ett fantastiskt hår.

• Maximumtaste

Visibly clear serien är jättebra =).. finns på apoteket att köpa.. jag använder 2in1 face wash och efter det en mjukgörande kräm som tar bort orenheter.. den ingår också i visibly clear serien.. huden blir jätteskön och matt.. jag rekomenderar den starkt.. min hy har blivit jättefin sedan jag börjat använda den serien.. och den är inte dyr heller.. 65 kr per förpackning =)

• skruttgumma

Tack för bra tips!
    Trodde det skulle vara jättebra med mineraler, det är ju det senaste man hör så mycket om.. Tänk vad man går på reklam ändå..
    Jag ska kolla in Lady Dahmer!

Kom på att det kanske är en bra idé att gå till apoteket och visa upp sig och få hjälp.. 65:- är helt min prisklass oxå

• SolOchSnö

Ursäkta men jag tror att det har blivit ett missförstånd här. tusan skrev att man ska undvika mineraloljor men det du har hört om mineraler är nog mineralsmink som inte ens innehåller oljor.

Mineraloljor finns i krämer och andra hudvårdsprodukter. De kan täppa till porerna men det gör tydligen även vissa vegetabiliska oljor, kakaofett tror jag fast jag är inte säker. Men hur som helst, många hudkrämer kan täppa till.

Mineralsmink är smink som oftast är i pulverform. Det innehåller mest bara pigment och många hävdar att det är rent och bra för hyn.

Jag hoppas att det blev lite klarare. Jag kan förresten tipsa om emu-olja, den fungerar bra på min hy. Men det finns säkert fler tips i No Poo-tråden.

skruttgumma skrev 2008-02-17 14:49:19 följande:
    Tack för bra tips!Trodde det skulle vara jättebra med mineraler, det är ju det senaste man hör så mycket om.. Tänk vad man går på reklam ändå.. Jag ska kolla in Lady Dahmer!Kom på att det kanske är en bra idé att gå till apoteket och visa upp sig och få hjälp.. 65:- är helt min prisklass oxå
  • Tohru Honda

Mineralsmink är ju som sagt något helt annat, och det är jättebra, om man har hudproblem. Det är det enda smink jag kan använda utan att få finnar av det.

• skruttgumma

Ja, ni ser vad lite jag vet..

Ni som använder minseralsmink, om det nu är i pulverform, tycker ni att det täcker lika bra som vanlig foundation t.ex. Jag har så himla mörka påsar under ögonen som jag har komplex för. Det är egentligen dem som gör att jag använder underlagskräm över huvudtaget..

Nån som vet om det är sant att det verkligen funkar med hemorrojdsalva på påsar?

• tess021

"Ni som använder minseralsmink, om det nu är i pulverform, tycker ni att det täcker lika bra som vanlig foundation t.ex. Jag har så himla mörka påsar under ögonen som jag har komplex för. Det är egentligen dem som gör att jag använder underlagskräm över huvudtaget.."

Undrar det jag också. Har rätt stora problem med hyn och behöver en täckande underlagskrän. isadoras mineralsmink, någon som testat?

Svar på tråden Hur vacker hy utan smink???