• True

Magen borta i vecka 17

Jag går snart in i vecka 18 och ska på UL under kommande vecka.

För ca en vecka sedan så kände jag mig gravid, då jag hade en liten "bula" i nederdelen av magen. Nu känner jag mig dock inte särskilt gravid och det känns som om magen har försvunnit. Är det normalt?
    Kan också tillägga att jag ännu inte kännt några sparkar.

• Svar på tråden Magen borta i vecka 17
  • Angelsmum

Som först föderska så känner man inte sparkar förens vecka 23 tror det är, men är du orolig så borde du kontakta din BM eller kvinnoklinken, bättre kolla en gång för mycket än för lite, hoppas det löser sig..

• Mollemupp

Jag går in i vecka 18 i morrn och förra veckan hade min "bula" på magen minskat rejält, men till denna vecka så har den växt jättemycket. Det verkar som att magen växer lite i "etapper", så jag tror inte att du behöver vara orolig. Vänta en vecka till ska du se!!!

• micorazón

Jag fick min mage efter v. 22 typ.. bulan du hade kan lika väl bero på gasbildningar i magen.. behöver inte vara bebis.. livmoderna är inte sååå stor i v. 18... så ta du det lugnt!!! Om nåt skulle ha hänt bebis försvinner inte magen.. det är andra symtom för det!

Ta det lugnt o gå o se din bebis! Kommer gå toppen!

Ang sparkar är det VÄLDIGT ovanligt att känna det innan v. 22-23 första gången-.

Besim per gjithmonë - 2007.02.22
  • lieh

Så himla ovanligt är det väl inte att känna sparkar innan vecka 22- 23?

I mina graviditetsböcker står det att de flesta förstföderskor känner runt de första sparkarna i mitten av graviditeten, vecka 20

• Izabellesmor

Som någon sa att det är klart bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite.
    Annars så är det inget ovanligt att inte känna sparkar i v 18 beror helt på. Man kan ju inte säga att just denna vecka kommer du känna sparkarna. Som någon slrev att i v 23 känns dom. Jag kände sparkar i v 19 med min första och v 16 med min andra. Men där emot så finns det ganska snäva marginal förr tillväxt perioder. Har för mej att ve 21 eller 22 är en typisk sådan.
    Du behöver nog inte vara orolig, ibörjan så hinner man vänja sig med den lilla kulan så tillslut är det så invant att det känns som om det slutat växa. Men all lycka till dej och bebis =)

• Unna

Det kan vara så att du tidigare var svullen i tarmarna, men att det nu lagt sig. Har hört andra som förlorat sin mage ungefär där du är, men att den sedan kommer tillbaka kring v20 när livmodern når upp till naveln. Men överhuvudtaget är det ju väldigt individuellt hur och när magen växer.
    Jag var på rutinul i v17+1 och hade känt rörelser innan dess. Dagen efter rutinul kände min pojkvän dem med handen! Men man har ju hört massa om att det är vanligt att förstföderskor känner först efter v20. Är nu i v19+2 och har SETT rörelserna utanpå i en vecka!

• micorazón

jo, att känna dem innan v. 22-23 är ganska ovanligt. Har en mamma som är BM...
    Dock är det lättare för smala personer att känna dem. I början är det ju mer småbubbel... Men RIKTIGA sparkar är vanligast runt v. 22.

Besim per gjithmonë - 2007.02.22
  • Drömmerdrömmar

Jag är förstföderska.. och kände dem riktiga hårda sparkar från v 16-17 ungefär.. innan dess var det sprattel.
    man kan inte blanda ihop tarmrörelser och sparkar för det känns inte ett dugg likt så det är bara skitsnack dem som säger det :).

ang sparkar så beror det mycket på om man har livmoderkakan i bakvägg eller i framvägg, har man den i bakvägg så känner man tidigare. på rutinultraljudet säger dem om man har den i bakvägg eller i framvägg.

ang. magen som du sa försvunnit är så för dem flesta, först är man uppsvälld helt enkelt sen försvinner det när livmodern blir större o större (bebismagen) min mage blev hård nu i veckan.. jag är i v 21.

det är också heeeelt olika vart man känner sparkar och hur magen ser ut, igår senast när jag var hos läkarn sa dem att man abosluuuuut inntttteeeee ska jämföra sig ett dugg med andra, för alllla kvinnor är helt unika och olika under graviditet!

• challis77

Jag tycker den här sidan är ganska bra. Finns svar på tex: när kommer magen? När kommer de första sparkarna och mycket mycket mera.

http://www.niomanader.se/content.asp?ID=211

Själv har jag fått mest mage under bysten och en mindre kula under naveln, ser jättekonstigt ut, ingen fin gravidmage direkt... Men det jämnar väl ut sig så småningom hoppas jag!

Jag är i v. 16, och har inte heller känt av några sparkar än, tycker många säger att de känt dem runt v. 20 med första barnet, i alla fall de vänner jag pratat med.
    Tror inte alls du behöver vara orolig TS!

Äntligen gravid!
Svar på tråden Magen borta i vecka 17