• tiamant

Blöjeksem - behöver få lite tips och råd

Hej! Våran som som nu är en månad har fått kraftigt blöjeksem, med en illröd rumpa. Nu får han ligga med rumpan bar och blir insmörjd med bröstmjölk.

Men har ni något annat tips på vad man kan göra?
    Och hur lång tid tar det ungefär innan det går över?

Tacksamma för svar.

• Svar på tråden Blöjeksem - behöver få lite tips och råd
  • miafelix

inotyol..salva är bra och torka alltid rumpan tor inan du säter på en blöja...

• jargato

prova med zinksalva morgon och kväll tills rodnaden försvinner

• mor33

Lufta så mycket det bara går. Ha inte på någon salva medans du luftar.
    Sen när du sätter på blöjan igen så smeta på inotyolsalva.
    Det kan ta några dar innan det är bra igen.

• Julianna

Inotyolsalvan är oslagbar tycker jag. Ett tjockt lager varje gång du byter blöja. Plus vädra mycket (utan salva), helst i ett par timmar per dag. I förebyggande syfte är Silonsalvan bra - den stöter bort vätska.

• Norahs mamma

Min dotter är likadan (var likadan)...
    Jag bytte från pampers till libero... Luftade OFTA, tvättade med olja efter varje blöjbyte och smörjde på med "Weledas Calendula barnsalva med zink".
    Å nu 2 dagar senare är det nästan borta...

Hade tidigare testat allt... Inotyol (bra till rumpan annars), Idumin, Zinksalva och Locobase (hon var torr å fnasig).
    Men Weledas salva är den enda som funkat!!

• yttan

Hade jag varit i din situation så hade jag provat först med att byta blömärke. Min son var alldeles röd av Libros blöjor så jag byta till Pampers och då försvann det röda i rumpan på han

• KORALLREV

Pröva byta blöjmärke

• ulrica

Vår dotter fick blöjeksem av Pampers, så jag håller med yttan, byt blöjmärke.

Däremot, om det är som prickar så kan det vara svamp och då behövs annan salva (Daktacort), kolla med BVC om du är osäker.

Svar på tråden Blöjeksem - behöver få lite tips och råd