• Ninjisen

Problem med tandköttet

Jag har läst det någonstans så jag tror inte att jag är ensam om detta men fyy vilket problem jag har med mitt tandkött!
    Det är jätte irriterat och rött och börjar blöda för minsta lilla...
    Bara jag borstar dom så nästan rinner det ur alla fickor det går i tandköttet... Riktigt obehagligt!
    Jag har mest problem bakom tandraderna uppe och nere, där så blev det super svullet samt att jag fick en liten blåsa som gjorde skitont!
    Men när jag tog på den så kändes de som om den va vätskefylld.. Så jag tog en nål och gjorde sönder den (gjort det 3-4 gånger)
    Och det va bara blod i den blåsan.. Massor.. Och sen när jag "tömde" den så är allt bra.....

SUPERKONSTIGT!

Någon mer med irriterat tandkött?

• Svar på tråden Problem med tandköttet
  • Irie

Båda graviditeterna har jag haft blödande tandkött, märkligt nog har det blivit normalt nästan direkt efter förlossningarna... Vet inte varför det blöder, men man kan väl dra till med den gamla klychan "hormonförändringar"

• Ninjisen

Men så konstigt... Att tandköttet blir så känsligt... Jag måste nog läsa lite mer om det... Gör ju jätte ont ju :)

• Kacan

Har åxå jätte problem me tandköttet. När jag borstar tänderna blöder det massor. Å när jag anv tandtråd så rinner det bara... Suck... Men som tur e så slutar detta när lillen kommit ut. Dessa hormoner... Eller nått.... Lycka till med magen

• jannike85

jag har det, fy tusan säger jag bara... tandköttet längst bak har jag lyckats borsta sönder hur många ggr som helst, ont i hela munnen. Känns skit!
    Inte nog med det så har jag fått FINNAR i hela ansiktet, i v 16 (15+1) trodde man fick sånt tidigare, troddu ju jag sluppit det! Suck asså!!!

• Ninjisen

Ja det är konstigt hur detta kan påverka tandköttet så.. Jag blev faktiskt rädd först, man har ju aldrig varit med om något sånt...
    Men "skönt" ändå att man inte är ensam om detta symtom.
    Finnarna har jag lyckats klara mig från än så länge men jag har vänner som har det...
    Tråkigt!

• Prince or Princess

Är leg tandhygienist och vet att tandköttsproblem beror på hormoner!

Det är extra viktigt att vara supernoggrann med munhygienen under graviditeten! Använd tandtråd vid varje gång du borstar tänderna, dra inte bara tråden upp och ned igen, utan försiktigt under tandköttskanten ett par tag på varje tand i mellanrummet (det är ju två tänder i mellanrummet) Använd gärna tandtråd på hållare för att förenkla om du tycker det är krångligt med den långa tråden.

Var också noggrann med tandborstningen 2 ggr/d, borsta hela vägen upp i tandköttskanten och köp gärna infärgningstabletter för att se att du verkligen får helt rent överallt!

Lycka till!

• TuffMia

Jag blöder oxå floder när jag borstar tänderna... Å specielt när man använder tandtråd..

De blev dock lite bättre när jag bytte tandborste.. Köpte en som va "soft".. Blöder fortfarande lite...:=D

• Prince or Princess

Tillägg: blödningen avtar oftast efter ca 1 v om man har varit flitig med sin tandtråd.

Om det ändå blöder lika mycket, kontakta din tandhygienist/tandläkare för att utesluta andra allvarligare sjukdomar

• Prince or Princess

allvarligare tandsjukdom alltså

Svar på tråden Problem med tandköttet