• annac87

Batteriet i laptopen redan slut? Hur länge håller det igentligen!

För nästan exakt 3 år sedan köpte jag min laptop. För ett tag sedan så började jag fundera på varför jag hela tiden fick ladda batteriet!

Kollade för en stund sedan och då med bara vanligt surfande och ett fulladdat batteri enligt datorn så räkte batteriet i bara 10 minuter.

Allså måste jag köpa ett nytt batteri, kollad erunt på nät och de ligger på mellan 8-1200 kr.

Hur länge ska ett batteri igentligen hålla?

• Svar på tråden Batteriet i laptopen redan slut? Hur länge håller det igentligen!
  • Themis

Det är vanligt att de lägger av efter tre år, tyvärr är det ganska ofta det som tvingar folk att fundera på ny dator. Laptopen i sig är inte beräknad att leva mycket längre heller eftersom det kommer nya modeller hela tiden med bättre prestanda.

• Camilla D

Nä, är det så dåligt
    vad tråkigt, jag som tycke det räcker dåligt när datorn är ny. Min är sen i julas och räcker bara två timmar. Blir det så snabbt sämre?

• annac87
    Themis skrev 2008-02-15 22:20:03 följande:
    Det är vanligt att de lägger av efter tre år, tyvärr är det ganska ofta det som tvingar folk att fundera på ny dator. Laptopen i sig är inte beräknad att leva mycket längre heller eftersom det kommer nya modeller hela tiden med bättre prestanda.
    Då kanske man ska satsta på ny dator istället för ett nytt batteri!
  • c0ol

Det därmed batterier är svårt, har man en bärbar som har hög prestanda så räcke batteriet inte länge, sen beroende p vad det är för batterityp så sa man göra lite olika med laddningen, Zone har någon bra länk om det. Batterier är en förbrukningsvara, om man tar vanliga 1.5 volts uppladdningsbara batterier och använder och laddar dom varje dag så håller inte dom heller speciellt länge. 2-3 timmar batteritid är rätt normalt för en bärbar, det man ska göra när man kör på batteri är att ändra datorn stömspars läge till batteridrift, då drar den mindre ström, tror inte det är så många som faktiskt använder den funktionen.

• annac87
    c0ol skrev 2008-02-16 10:45:50 följande:
    Det därmed batterier är svårt, har man en bärbar som har hög prestanda så räcke batteriet inte länge, sen beroende p vad det är för batterityp så sa man göra lite olika med laddningen, Zone har någon bra länk om det. Batterier är en förbrukningsvara, om man tar vanliga 1.5 volts uppladdningsbara batterier och använder och laddar dom varje dag så håller inte dom heller speciellt länge. 2-3 timmar batteritid är rätt normalt för en bärbar, det man ska göra när man kör på batteri är att ändra datorn stömspars läge till batteridrift, då drar den mindre ström, tror inte det är så många som faktiskt använder den funktionen.
    OK... hur ställer man in det där då, med spar strömsläge då?... Blir ändå att skaffa en ny dator, men kanske dumt datorn fugerar ju bra förutom batteriet.
  • IS THIS IT

Vår laptop hemma har ett batteri som räcker ca 75 min, den är ett år gammal. Har ganska hög prestanda på den. Jobbdatorns batteri håller i tre timmar, men den är inte alls lika bra.

• FrökenChockrosa

Min dator som i alla fall är drygt tre år (jag vet inte riktigt eftersom jag byggt ihop den av lösa delar) har batteritid på över tre timmar.

Men som någon sa är det ju bra att ha den i strömsparläge när man använder batteriet så den inte dra mer energi än nödvändigt. Detta gör man främst via kontrollpanelen och energialternativ. De flesta datorer har även ett eget program som ska vara något bättre för detta men det är olika beronde på vilken dator du har.

Man säger att det inte spelar någon roll att man småladdar men jag har märkt att det kan försämra batteriets kvalité så har man möjlighet är det bra om man kan låta det gå i stort sett gå ut helt och hållet.

Hoppas att du får ordning på det... ;)

Svar på tråden Batteriet i laptopen redan slut? Hur länge håller det igentligen!