Varför kliar/svider det på tungan när man äter kiwi?
Eller är det bara på mig det är så?
Eller är det bara på mig det är så?
Du kanske är lite överkänslig mot kiwi då kan man få så.
för mig är det likadant men oftast sker det då jag ätit 2-3 st. jag vet inte varför men kan inte tänka mig annat än att det är en allergisk reaktion.
Vet inte om de stämmer men nån sa nångång att de va för att man åt för dåligt me c vitamin som kroppen reagerade så.
Jag som älskar kiwi Frågade en kompis som hade lika dant så tänkte att det kanske var nått speciellt med den frukten
På mig blir det efter 1 redan
på mig räcker det med en ibland oxå men ibland uppstår det först eft jag ätit fler o jag är rätt övertygad om att vi är överkänslig mot kiwi men jag äter det fortfarande men inte lika ofta som förr o med större försiktighet.
samma här, gjorde värsta fruktsalladen, fast åt då massa ananas, sen kunde jag inte äta mer det gjorde så ont.
ananas + kiwi blir så...
jag tror att det beror på att det är så starkt....
Ja det verkar ju inte bättre Jag köpte 10st förra veckan då kunde jag äta 2 utan att märka så mycket. Men antingen har det blivit värre nu för att de mognat eller för att jag ätit nästan varje dag.
Ja nu när du säger det så blir det nog samma med annanas på mig med!!
trist....
det har hänt att jag fått i mig skal med och det är det värsta!
Det beror i både kiwi och annanasens fall på ett enzym (actinidin) som finns i frukterna som bryter ner protein. Äter man färsk annanas eller kiwi är det alltså lite frätande, vilket gör att huden blir lite röd och kliar. Det beror inte i alla fall på en allergi mot enzymet (det kan dock bero på det!), men just att äter man en del så blir huden helt enkelt irriterad i vilket fall som hellst! I burkannanas finns inte enzymet, varför man kan äta det utan kli . Jag tror även att det är en lägre halt av enzymet i gul kiwi, så har man svårt med kiwi kan man ju prova gul istället!
Jag får oxå kli och svid i munnen av kiwi ( och ananas) men har kommit på att om man tar bort det vita i mitten blir det iaf mindre.
Har aldrig tidigare varit känslig mot frukt och grönt men för ca 4 år sedan reagerade jag på kiwi. Kliade något fruktansvärt i halsen. Provade gul och där hände ingenting.
Likadant med röda tomater, tungan svider och svullnar upp men röd och gula plommontomater går bra och även gula vanliga.
Kan även svida och få svullen tunga av viss saft. Tex apeslinsaft men inte av apelsiner. Jaja, bara att anpassa sig tror jag
gul kiwi funkar bra för mig med.. men de gröns kliar & svider ngt fruktansvärt.. synd... för det är ju gott med kiwi!