• soderblondie

Är Carena en Brio-vagn??

Det är inte lätt här i barnvagnsdjungeln...

Hittade en annons på Blocket, ett företag sålde ut:
    "ett stort restparti av kombivagnen Carena Freeride 2007 från Brio AB i Osby. Vagnen fick så sent som 31/1-08 bäst i test av Konsumentverket" Sittdel, mjuklift och hela kittet för 1995kr (inkl lev.) Låter ju kanon!

Kollade på Brios hemsida och där nämns inget om Carena. Och Brios vagnar är dyrare.

Frågorna är: Har Carena och Brio ngt med varandra att göra? Lika bra kvalitet? Verkar vagnen i annonsen ett fynd?

www.blocket.se/vi/15090070.htm

• Svar på tråden Är Carena en Brio-vagn??
  • Spartacus

det som står på blocket behöver inte vara sant

men det var ju ett toppenpris, hoppas verkligen att det itne är för bra för att vara sant då!

carena har jag läst om på andra ställen som en helt okej vagn
    och allvarligt talat så för DET priset!

struntsamma om brio är inkopplade...

• Buttelina

nä, carena är väl ingen brio?! carena är mycket stummare och plastigare än brio. satsa på en begagnad brio nova tex. de kan du få för ca 1500 med alla tillbehör i mycket bra skick!

• Pysselgalningen

Jag skulle inte handla den där. Köp en brio nova istället, den tål rejält med behandling, finns med teleskophandtag ('r bra om man är lång, sambo på 191cm kan faktiskt gå med den utan att "kliva i" vagnen).

Carena har inget med brio att göra, men det jag reagerade mest över är detta:
    "-) Vändbart handtag ? dvs man kan flippa över styret till andra sidan medan babyn
    ligger i vagnen."

Man ska ALDRIG flippa över handtaget med barn/bebis i!
    Det står till o med i handboken till Brio Nova vagnen!

• soderblondie

OK, tack båda. Jag håller precis på att treva mig ut i djungeln, men får lite panik att det ska vara så satans dyrt. Har max 2000kr att lägga. Är solo och det är ju liksom inte bara vagn som ska inhandlas...

Får jag fråga en dum fråga till de få själar som e vakna...vad är det för skillnad mellan en duo och en kombi?? En del heter ju tom "duo combi"!

• Pysselgalningen
    Kajsan skrev 2008-02-16 01:34:04 följande:
    Ja Carena är en Briovagnwww.brio.se/BRIO_NET/Sverige/
    "BRIO står också för inköp, tillverkning, marknadsföring och försäljning av produkter under varumärkena SIMO (barnvagnar) och Carena (barnvagnar)."

Ja dom tillverkar den, men har inget med produktutveckligen att göra. Så det är inte BRIO som skapat den, dom distribuerar den.

www.carenababy.com/CARENA/Sweden/ABOUT/
  • Pysselgalningen

duo är som det låter, ligg samt sittvagn i ett

kombi har att man måste byta mellan sitt och liggvagnsdel.
    Samma sak med duo kombi.

• SweetBaby

Vi har köpt en Carena Freeride och vi är supernöjda med den. Nu har vår bebis inte kommit än men jag tror verkligen vi kommer gilla den här vagnen.

Såg att någon skrivit att man inte ska flippa över handtaget med bebis i, men det är väl en självklarhet att man inte gör.

Det som är bra med den är ju att man slipper byta hela sittdelen utan att man faktiskt kan flippa över handtaget utan några som helst problem, men självklart när bebis inte sitter i.

Den är även lätt att fälla ihop och tar inte så mycket plats.

Väldigt lätt hanterlig vagn, om jag var du skulle jag köpt den utan att tveka

Lycka till!

• lycra

Har tidigare haft en Carena & tyckte den var helt okej! Vet inte om det är Brio som gör de men det är iallfall Brio som marknadsför de i Sverige.

Kombivagn= använder du oftast en mjuklift i när barnet är liten så att det blir som en liggvagn. Därefter tar du bort mjukliften så har du en sittvagn istället :)

Duovagn: Du har en sittdel & en liggdel. När barnet är liten "klickar" man fast liggdelen och när det blir lite äldre så sätter man på sittdelen.

Förstod du?

soderblondie skrev 2008-02-16 01:34:00 följande:
    OK, tack båda. Jag håller precis på att treva mig ut i djungeln, men får lite panik att det ska vara så satans dyrt. Har max 2000kr att lägga. Är solo och det är ju liksom inte bara vagn som ska inhandlas...Får jag fråga en dum fråga till de få själar som e vakna...vad är det för skillnad mellan en duo och en kombi?? En del heter ju tom "duo combi"!
  • Missy Cat
    Pysselgalningen skrev 2008-02-16 01:55:55 följande:
    duo är som det låter, ligg samt sittvagn i ettkombi har att man måste byta mellan sitt och liggvagnsdel.Samma sak med duo kombi.
    Där blev det lite fel.
    En kombivagn är som det låter: en kombinerad ligg- och sittvagn.
    Man använder mjuklift i vagnen när bebisen är liten.
    När barnet är större tar man ur liften.

En duovagn har en separat ligg och sittdel.

Precis som lycra skrev
  • skrattigtjej

ja alltså carena vagnarna är super bra...
    dem är fasta och bra i handtag och allt

min syster son hade en sådan vagn han var mycket kräsen med vagnar...
    Han vill inte sova i någon annan knappt.
    men dock den hade för stora hjul, bra men just den var lite klumpig..

Emmy
  • hemi08

Jag funderar också på att köpa en carena.. Har många kompisar som haft brio som har rostat efter ett år, samma sak med emmaljungan fast där har de varit andra fel me..
    Så varför inte köpa en billigare vagn när de dyrare inte verkar hålla ändå!

Tror inte att det är nå fel på carenan. Pratade me en försäljare på barnens hus o han tyckte inte att det va nån stor skillnad motför brio o emmaljunga. Skillnaden är att carena är skruvad medans de andra vagnarna är nitade fast, men det har väl ingen betydelse =)

• Buttelina
    hemi08 skrev 2008-02-16 13:31:14 följande:
    Jag funderar också på att köpa en carena.. Har många kompisar som haft brio som har rostat efter ett år, samma sak med emmaljungan fast där har de varit andra fel me..Så varför inte köpa en billigare vagn när de dyrare inte verkar hålla ändå! Tror inte att det är nå fel på carenan. Pratade me en försäljare på barnens hus o han tyckte inte att det va nån stor skillnad motför brio o emmaljunga. Skillnaden är att carena är skruvad medans de andra vagnarna är nitade fast, men det har väl ingen betydelse =)
    min brio är tre år gammal och där är inte rost så långt ögat kan nå! Där är ju fler skillnader mellan carena och brio, man ska inte alltid lyssna på försäljare
    Carenan är plastigare och den (min kompis) har börjat gnissla efter några månader, den är stummare i fjädringen osv...
  • hemi08
    Svar på #16
    jo de e klart att den är lite plastigare.. De ser man ju! Gnisslet är väl skruvarna som börjar låta men om man bara sköter om vagnen o smörjer den så försvinner nog gnisslet också!

Har bara fått negativt från min omgivning om brio och emaljunga och kommer därför inte satsa på nån av dem.. Men de är ju toppen att höra nån som är nöjd me =)
  • soderblondie

Tack för alla svar! Har inte varit här idag.
    Verkar som att vilken vagn som än diskuteras finns de som är nöjda och de som är missnöjda. Jag får nog gå till en affär och klämma och känna lite på dem och se'n försöka hitta en begagnad.
    Men kombi verkar bättre än duo för mig; vill kunna bära med mig liften in i lgh om vagnen ställs i vagn/cykelförrådet plus har inte plats att förvara sittdelen till duon.

• Stargirl

NEJ. Eng som äger Brio Barnvagnar har tagit hem billiga Kina vagnar som de s'äljer under märket Carena. Eng äger både Brio barnvagnar och Carena men det är inte samma märke.

Nu är hon 1 år vår lilla gumma
  • LoMsBebis

Carena verkar vara en bra vagn för ett bra pris, här är den även sänkt till 1299:- om inte jag minns helt fel nu! När vi valde vagn rekomenderade säljaren från Babyproffsen vagnen. Vi valde en annan vagn pg. vagnen känns väldigt låg! Lycka till med allt!

Svar på tråden Är Carena en Brio-vagn??