Frimurare, vad är det?
Vad är en frimurare för något egentlgen??
Vad gör ni? Vem blir medlem?
Jag har aldrig försått vad det är förnågot!
Jag visste inte vad jag skulle lägga tråden under så den får hamna på fritid!
Vad är en frimurare för något egentlgen??
Vad gör ni? Vem blir medlem?
Jag har aldrig försått vad det är förnågot!
Jag visste inte vad jag skulle lägga tråden under så den får hamna på fritid!
en orden, en loge
Frimurarorden är ett av många "mystiska" sällskap som verkar i Sverige och andra länder.
Det är bara män som blir medlemmar, och man måste bli rekommenderad av två medlammar för att få bli medlem.
De nya får avancera genom olika ordensgrader och det handlar egentligen om att hjälpa till att bygga samhället-murarsleven är en viktig symbol. Kristna inslag är starka i svenska frimurarna men det viktiga är att aktivt söka sin egen inre tro, en väg till det goda och det rätta.
Medlemmar betalar en ganska hög avgift, orden samlar på sig kapital och detta delas ibland ut till förmån för forskning och kultur, men utbytet sker mellan organisationer och talas inte så högt om.
En intressant sak är att varje frimurare vid initiation får ett par vita handskar som han ska ge till den kvnna som han högaktar mest och som han anser vore en värdig medlem i orden. En del frimurare ger handskarna till sin respektive, en del delar aldrig ut dem under sin livstid.
www.frimurarorden.se/
sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_Frimurare_Orden
Jaha! Vad intressant! Men varför får bara män bli medlemar?
Häftigt det där med handskarna, förstår kvinnan varför hon får dom?
Dessa sällskap har funnits i flera hundra år och frimurarna handlar om fria yrkesutövare-det fanns inga kvinnor som hade ett hantverkaryrke då så det är klart att de inte kunde bli medlemmar. Och sedan är det väl ingen som har kommit sig för med att ändra på det där.
Vill man so kvinna bli medlem i en mystisk orden för andligt sökande så kan man söka sig till t ex Rosenkorsorden. Är man kristen finns det ett antal ordnar. Vill man bli med i en yrkessammanslutning så kan man gå med i t ex Zonta eller Rotary Inner Wheel om man är egenföretagare eller annars uppfyller kraven för medlemskap (dom har jag inte hundrakoll på, har inte kollat upp dem så noga).
Det finns nåt för alla som söker så jag tror inte att någon har sett behovet av att banka ner dörren till Frimurarlogerna.
Och jo, kvinnan får veta vad handskarna står för men frimurare talar normalt inte om sitt medlemskap, det vore ju inte hemligt om man skrev det på näsan på folk. Fast jag hade skitkul den gången en ny kille på en fest satt och snackade illa om frimurare fast han inte visste ett skit och någon vänligt upplyste honom om att det fanns minst tre murare av högre rang i rummet som han under kvällen hade berömt som jävligt trevliga och skärpta...ooops.
Flera jag känner som är medlemmar i Frimurarna har jag stor respekt för, de är engagerade för andra i orden och i sitt övriga liv och är allt annat än drygnissar som bara vill ryggdunka. Men helt säkert finns det en del sådana också. Min svärfar som är en ganska cool gubbe har varit på tal för rekrytering till diverse ordnar under sin karriär men han har nobbat allt sånt för han tycker det är tramsigt.
Orsaken att det endast är män, är ganska enkel.
När frimureriet började i England i 1700-talet, skrev man några regler om vilka loger som kunde kallas frimurarloger och vilka som inte kunde godkännas. De regler fungerar fortfarande idag.
Om en frimurarloge ska godkännas internationelt av andra frimurarloger, skal logen uppfylla alla regler och krav.
En av reglerna var att medlemskap endast var för vuxna fria män.
Om man nu började få kvinnor som medlemmar, ville logen inte längre kunna kallas frimurarloge.