• solros­en71
    Äldre 16 Feb 10:40
    3980 visningar
    9 svar
    9
    3980

    Ni som haft lågt PAPP-A!

    Hej!

    Någon som känner till mer om PAPP-A? Jag fick först bra resultat på NUPP 1:921. Sedan hade jag lågt värde på PAPP-A och risken ökade till 1:151. Någon som varit med om en liknande situation?

    Ni som haft lågt PAPP-A, har era barn fötts för tidigt eller för små? Det är tydligen även en ökad risk för detta.

    Har bara fått besked via telefon i fredags så nu på helgen sitter jag här med väldigt många frågor och tankar. Ska ringa BM måndag men det är ju låååångt dit!

    Tacksam för svar,
    //Solis

  • Svar på tråden Ni som haft lågt PAPP-A!
  • sneo
    Äldre 16 Feb 11:14
    #1

    Hej. Jag fick risk 1:2 samt 1:5 (T13 o 18) på KUB, FVP visade inga avvikelser och ej heller organscreeningen. För säkerhets skull ska det ändå göras ett tillväxtultraljud senare, gissar att det har med blodvärdena att göra. Men som sagt, allt var bra och läkaren sade mer att det var en extra försiktighetsåtgärd både för min oros skull och för barnet. Blodvärdena kan tydligen variera enormt mycket och ändå vara "normala", de beror på mängder av faktorer (vikt, etnicitet, hälsa mm) Och din risksiffra var ju enormt mkt bättre än min. Lycka till, C

  • solros­en71
    Äldre 16 Feb 11:58
    #2

    Tack så hemskt mycket för ditt svar "C"! Det lutar åt FVP för vår del, det får helt enkelt bära eller brista!

  • solros­en71
    Äldre 16 Feb 12:27
    #3

    *puffar*

    någon mer som har erfarenheter att dela med sig?

  • Majoch­Juni
    Äldre 19 Feb 06:23
    #4

    Jag gjorde NUPP/KUB för ett tag sedan och för mig var det också blodvärdet som drog ner mitt resultat 1:168, läkaren ringde och sa att det var väldigt hög risk. Då blir man ju väldigt orolig och jätteledsen.

    Har bokat tid för FVP, har fått tid om en vecka. Tiden mellan NUPP/KUB och FVP känns ju oändlig ibland.

    Var på SU för ett vanligt UL förra veckan men de visste inget om NUPP/KUB tyvärr, så där fick man ingen info.

    Man läser allt man kan komma över om andra med dåliga värden på NUPP/KUB men som sedan fick bra värden på FVP.

    Om man man tänker så här 1/151 så är risken att det skulle vara något för dig 0,66% och då känns det genast mindre.
    vad mätte nackspalten?

    Lycka till och hör gärna av dig om dina tankar/funderingar så kan vi härda ut tiden tillsammans

  • solros­en71
    Äldre 20 Feb 16:09
    #5

    "MajochJuni" Jag har mejlat till dig nu!

  • Äldre 21 Feb 10:47
    #6

    jag gjorde kub och fick 1:36 pga av lågt PAPP-a gjorde mkp som vissade normala kromosomer.. vår dotter dog i magen v 22 , vi har inte fått svar än vad det berodde på

  • solros­en71
    Äldre 22 Feb 19:21
    #7

    Till TimRasmus;

    Nej, vad tråkigt. Jag har läst på och förstått att lågt PAPP-A kan, förutom kromosomavvikelser, innebära att barnet föds för tidigt, eller för litet, och att det är risk för tillväxthämning i slutet på graviditeten.

    Vilket värde hade du på ditt PAPP-A?

  • Äldre 23 Feb 00:07
    #8

    oj det vet jag inte.. han sa bara att ja hade väldigt lågt.. och att det var det som höjde våra risker

  • Sun 8 Jan 2023 23:21
    #9

    Hade lågt papp A och gick både över tiden och födde en gosse på 4 kg så här verkar det Inte stämma 

Svar på tråden Ni som haft lågt PAPP-A!