• entjej

    När fäster embryot om det fäster?

    Har tidigare hört dag två och dag fyra. När jag frågade läkaren sa han inom en vecka. Vad har er klinik sagt om detta?

  • Svar på tråden När fäster embryot om det fäster?
  • Smuugi

    Där jag har gått sa dom att ägget börjar rota sig på dag två !!!

  • Tjorvelina

    Jag har hört ruvardag 4-7. Jag frågade nu  i Falun o dom sa 5-6 dagar efter befruktningen


    Glad att´jag fick Springsteen biljetter!!! 10:e gången den 4/7-08
  • Sleepingbeuty

    Det fäster inom 4 dygn beroende på celldelningen som också isisis skriver om här.Får du ett 4-6 celligt så tar det ca 4 dygn.Annars kan det fästa tidigare.Enligt min klinik i allafall.

  • Ladycocos

    Sju dagar efter befruktningen brukar det befruktade ägget ha hittat en plats att fästa sig på inne i livmodern där det ska bädda in sig i slemhinnan. Ofta blir det i den övre delen av livmodern och på samma plats kommer moderkakan sedan att sätta sig. I samband med att ägget fäster i livmodern kan man få en liten blödning vilket är helt normalt. Ibland kan det vara svårt för det befruktade ägget att få fäste inne i livmodern. Då kommer det ut med mensen innan man ens har märkt att man har blivit befruktad. Ibland innebär det att mensen blir lite försenad.

    Detta lånat från:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp

  • isisisis
    Ladycocos skrev 2008-02-16 12:24:10 följande:
    Sju dagar efter befruktningen brukar det befruktade ägget ha hittat en plats att fästa sig på inne i livmodern där det ska bädda in sig i slemhinnan. Ofta blir det i den övre delen av livmodern och på samma plats kommer moderkakan sedan att sätta sig. I samband med att ägget fäster i livmodern kan man få en liten blödning vilket är helt normalt. Ibland kan det vara svårt för det befruktade ägget att få fäste inne i livmodern. Då kommer det ut med mensen innan man ens har märkt att man har blivit befruktad. Ibland innebär det att mensen blir lite försenad.Detta lånat från:www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp...
    Detta gäller vid normal befruktning.
    I annat fall,se ovan!
  • Pimpinellan

    Det är dessutom inte alltid embryot fäster sig i övre delen,en del gillar underdelen av livmodern och vissa vandrar av nån outgrundlig anledning upp i äggledaren fast det är via ivf och då får man ett X. Mycket ovanligt,men allt är möjligt. 4 dar eller en vecka kvittar ju egentligen,huvudsaken det fäster och har det väl gjort det går det oftast vägen. Det är i fästningsproceduren det oftast går fel oavsett om det är via ivf eller vanlig befruktning. Min gynläkare sa att minst 70% av alla påbörjade graviditeter slutar i m.f innan bim,ofta just då några dar efter befruktningen för ägget vill inte fästa.

  • Käärleksbarnet

    men vad kan orsaken vara för att embryot inte vill fästa sig inne i livmodern??kan rökning vara orsaken? för mycket kaffe? stress?

  • isisisis
    2003 skrev 2008-02-16 12:45:40 följande:
    men vad kan orsaken vara för att embryot inte vill fästa sig inne i livmodern??kan rökning vara orsaken? för mycket kaffe? stress?
    Alla dessa faktorer påverkar ju negativt.Det är ju känt.
    Sen är det väl svårt att se just i vilket exakt skede som det går snett.

    Vitlök och för starkt immunförsvar påverkar själva fästningen.
    Det är inte heller bra att äta inflammationsdämpande i det skedet.
    Typ ipren eller zonsalvor.
    Effekten sitter i ca 2 veckor.
    Men det finns tyvärr inga exakta forskningsresultat på det.
    De rekommenderar avhållsamhet om man frågar apoteket iaf.
  • Pimpinellan

    Orsaken är så gott som alltid dålig kvalitet på ägget. Det syns inte efter bara två dar hur embryot kommer att fortsätta utvecklas. Efter fem dar sållar man bort ytterligare några embryon,men det är ändå omöjligt att veta innan. Inneboende fel i äggets konstruktion antar jag. Tror inte spermiens kvalitet påverkar för har den befruktat ägget så var det ju bevisligen en bra spemie. Stress ska inte påverka alls,jag menar de flesta som är gravida har ju inte planerat det och lever helt som vanligt och likafullt tar det sig. Rökning är väl förbjudet när man väl gjort IVF eller har jag fel? Det vore ju makalöst korkat att fortsätta röka när man väl gjort ivf i alla fall! Rökning tidigare i livet kan förstås ha påverkat äggens kvalitet. Kaffe diskuteras hit och dit i flera trådar och jag personligen tänker sluta helt med kaffet. Det KAN ge m.f och då slutar jag. Plättlätt "offer"! vVad tiden lider kommer nog vetenskapen gå ännu mer framåt så den kanske kan ge svar på varför det inte går vägen trots att allt ser bra ut och kanske får de då också fram nya mediciner som gör att ägget fäster lättare. Dålig kvalitet från början kan man dock inte göra nåt åt. De äggen kommer aldrig ta sig,men andra faktorer kan ju påverka och jag hoppas de SNART kommer på vad!

Svar på tråden När fäster embryot om det fäster?