• Maria40

Har du recept på mat som går att frysa, middag att bara värma?

Kommer ibland hem sent på vardagarna , är hungrig och har bristande fantasi.

Har funderat på att under helgerna laga något som kan finnas på "lut" i frysen och bara värma (i mikro, ugn, gryta eller nåt). Ungefär som de färdiga rätterna man kan köpa i frysdisken - de är inte mina favoriter, men idéen är bra.

Gärna helrätter, där "allt" ingår eller att man bara behöver koka ris, pasta mm till.

Idag har jag kommit så långt att jag har köttbullar, köttsoppa och kycklingwok i frysen - men det måste finnas mer.

• Svar på tråden Har du recept på mat som går att frysa, middag att bara värma?
  • Miss Mumin

pannbiff med stekt lök
    köttfärsås
    köttgryta
    kyckling i currysås med grönsaker

• October

kålpudding (perfekt recept från Tinas mat där ris ingår)
    pizza, gör många små eller skär i bitar och frys in, alternativt pizzabullar
    Lasagne
    köttfärssås
    pyttipanna

jag brukar undvika att frysa ris eller pasta för sig om det inte är i gratäng med massa sås, tycker det brukar bli torrt och konstigt att tina.
    De flesta allt-i-ett gratänger passar bra.

• AngelEye

Makaronipudding.

Det här är supergott!!!

Koka pasta. Stek köttfärs med tacokrydda.
    Vispa ihop en äggstanning. Typ 3 ägg, 3-4 dl mjölk, 1 krm svartpeppar, 1 tsk salt.

Varva pasta, köttfärs, riven ost och äggstanning i en ugnssäker form tills den är full. In i ugnen 225 grader tills det ser färdigt ut, ca 40-50 min i min ugn iaf. Gyllenbrun yta, inte för rinnigt i mitten.

Jättegott!!! Bara att frysa för att sedan ta upp och värma.

• Maria40

TACK!
    Mycket förslag baserat på köttfärs -jag tycker om köttfärs, så det är bra.

• CarlHerman

jag brukar frysa in "allt-i-ett-rätter", t ex

lasagne
    paj ( t ex med svamp, bacon, lök, feta, broccoli, tomat, äggstanning)
    chili con carne (behövs bara lite bröd och ev. gräddfil till)
    chorizogryta (skivad chorizo, tomatkross med chilismak, bönor eller kikärtor och vad mer man har hemma)
    pastagratäng
    crepes

• TinaElisabeth

KOrvstroganoff och ris
    Pasta och köttfärssås
    Fajitas med köttfärsröra
    Lasangne
    Köttfärspaj
    Morotssoppa

• Maria40

Jag har testat lasagne någongång, tyckte den blev väldigt torr. Hur gör ni?

Makaronipuddingen (som jag döpte om till Makaroni- och Köttfärsgratäng) låter god, den ska jag definitivt testa.

Paj är gott. Tyvärr är jag ingen bra på pajer. Degen brukar vara smetig/rå när fyllningen är klar - hur fixar ni den "rätta krispiga" pajdegen?

Samlar alla era tips till framtiden, när fantasin är mindre bra.

• bitte67

Kalops, grytor och soppor är kanon att ha på lut i frysen. Bara frysa in i lagom burkar för en eller flera portioner.

• Trynträ

I princip allt utom kokt potatis. Det kan man istället ha färdigkokt i kylen så är det bara att värma. Gröt kanske inte är nån höjdare att frysa.

• CarlHerman

Tricket med lasagne är att blöta ner plattorna ordentligt, dvs inte snåla med köttfärssåsen eller ostsåsen. Jag gör vanlig köttfärssås med smaksatt finkrossad tomat. Fräser man bara köttfärsen och inte har ordentligt med tomatsås så kan det nog bli lite torrt.

• kariba

Jag gör ugnspannkaka och tunnpannkaka och fryser in. Pizzabitar, köttfärssås, korv stroganoff, lasagne.
    Som tidigare talare skrivit, grytor och gratänger funkar.
    Det som blir över brukar jag frysa in i matlådor så maken kan rycka med sig till jobbet.

Svar på tråden Har du recept på mat som går att frysa, middag att bara värma?