Frysa in frukpureer?
Kan man frysa fruktpure som smakportioner i frysen?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-16 14:24
Glömde fråna åxå....hur gör man det på bästa sätt?
Kan man frysa fruktpure som smakportioner i frysen?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-16 14:24
Glömde fråna åxå....hur gör man det på bästa sätt?
Jag har kokat äppel- och päronmos och fryst in i iskubslådor. Sen finns det fryst mango att köpa, den kan man tina och mixa och sen frysa in på samma sätt. Bär funkar säkert också, men min dotter var tveksam till hallon - det var väl för surt, kanske? Antagligen kan man portionera upp en köpeburk med puré i islåda, men det har jag inte testat. Brukar hälla upp sådär en halv burk i en skål och ställa resten i kylen till nästa dag.
Ja det är just dom där köpe burkarna jag menar om man kan frysa dom...
Man kan frysa fruktpuré, det går bra att frysa i burkarna om man inte fyller dem helt. Annars fick jag ett bra tips på en barnmatlagningskurs, man tar en vanlig plastpåse, lägger en klick i ett hörn, snurrar påsen och sätter en frystejp runt påsen ovanför purén. Sen lägger man en ny klick i det andra hörnet, snurrar, tejpar, lägger en klick på tejperna, snurrar, tejpar osv. När man sen vill ha puré klipper man bara av vid tejpen. Jättesmidigt!
Jag gjorde lös äppelmos och frös in i istärningspåsar. Fick trixa lite med tratt och sånt men det funkar toppen!
Jag har köpt muffinsformar i silikon, det är nästan en dl till en muffins så det blir lagom stora portionsbitar. När de har frusit lägger jag över dem i plastpåsar och fryser in något annat. Jättesmidigt!