• Anonym

Alsolsprit,alsollösning eller alsolgel på herpesblåsor?

Har herpesblåsor i underlivet som kliar och svider som fasen. Köpte xylocainsalva i förrgår men den hjälper inte och nu vet jag inte vad jag ska göra längre, blir galen snart! Kan inte sova på nätterna alls.. Kan man använda alsolgel, alsolsprit, alsollösning på blåsorna? Det står inget om ifall man kan använda det på slemhinnor eller inte, har letat på nätet men hittar inget. Det enda som står om det är att det är bra mot klåda, utslag och eksem. Att det svalkar och verkar uttorkande.

För isf funderar jag på att badda med alsollösning/alsolsprit och sen ha alsolgelen. För snart orkar jag inte mer...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-17 10:14

köpte alsollösning och alsolgel. alsolgelen sved för mkt men alsollösningen funkade jätte bra fick faktiskt sova i natt utan att ens vakna av att det kliade, ändå var jag inte direkt trött och la mig tidigt. så använde först alsollösningen och sen xylocainet och då verkade det som om xylocainet funkade bättre när man verkligen kunde tvätta rent

så nu har ju nyss duschat och känner inte direkt av mina blåsor.. ska nu försöka att ha på så lite klet som möjligt!

• Svar på tråden Alsolsprit,alsollösning eller alsolgel på herpesblåsor?
  • Anonym

Det kommer ju varken göra till eller från. De försvinner nog inte fortare för det, och det dämpar ju inte smärtan. Hjälper inte bedövningssalvan alls? Kan ju kanske prova om det känns bättre med en aloe vera salva som är lite svalkande? Annars ärdet tyvärr bara att bita ihop

• lokisse

tror inte att det hjälper alls...
    Finns det inga herpesmedel som man kan andvända där??

• TheMilky

Håller med föregående talare. Det kommer varken göra bu eller bä. Kleta på massor av xylocain och ofta, det måste funka. Det funkade på mig när jag hade första skovet då hela underlivet var täckt av blåsor, och även urinröret.
    Om det svider för jävligt när du kissar, så kissa i duschen med varmt vatten rinnandes på, det lindrar.

• luspudel

Då måste jag prata emot alla andra här. På mina herpesblåsor, på munnen alltså, är alkogel det enda som fungerar. Tar bort dom superfort. Däremot har jag ingen aning om du kan använda den i underlivet, känns lite starkt kanske...? :S

• Anonym

Jag behöver just nu bara något som lindrar. Står så här om alsolgel (samma gäller alsolsprit, alsollösning)

Beskrivning

Lindrar klåda och verkar uttorkande. För insektsbett som kliar lätt eller vätskande sår och eksem.
    Stryk gelen på det irriterade området en eller flera gånger varje dag. Undvik kontakt med ögonen.

Kort beskrivning
    Klådstillande vid t. ex.i nsektsbett och vattkoppor
    Uttorkande av vätskande sår och eksem
    Svalkande

Xylocainen gör inget alls. Jag tänkte mest på om det var farligt att använda alsol i underlivet eller om det är värt att prova då det är svalkande och lindrande? Detta är andra gången jag har herpes så det borde försvinna fortare denna gång.

• Anonym

det var en tjej som hade använt det i underlivet och det hade tydligen hjälpt. skrev med henne i en annan tråd här men hon har inte svarat än och jag vill ha svar nu!!

luspudel skrev 2008-02-16 15:40:30 följande:
    Då måste jag prata emot alla andra här. På mina herpesblåsor, på munnen alltså, är alkogel det enda som fungerar. Tar bort dom superfort. Däremot har jag ingen aning om du kan använda den i underlivet, känns lite starkt kanske...? :S
  • Anonym

Det är nog ingen fara att prova på de blåsorna som sitter på utsidan, men de som sitter inne i slidan hade jag inte satt det på, slemhinnorna är så sköra där.

• Anonym

det gör verkligen svinont med xylocainet på dom blåsor jag har på insidan. men det går fort över. vad är mildast utan alsolsprit eller alsollösning då tror ni? borde ju vara alsollösning..

Anonym skrev 2008-02-16 15:49:06 följande:
    Det är nog ingen fara att prova på de blåsorna som sitter på utsidan, men de som sitter inne i slidan hade jag inte satt det på, slemhinnorna är så sköra där.
  • audi80

Jag ha använt Zovirax på munnen och den hjälper

• Anonym

jo på munnen men det är ju inte där mina blåsor sitter

• audi80

Prata med dom på apoteket,jag tror nog du kan använda Z på andra ställen än på munnen

• Anonym

köpte alsollösning och alsolgel. alsolgelen sved för mkt men alsollösningen funkade jätte bra fick faktiskt sova i natt utan att ens vakna av att det kliade, ändå var jag inte direkt trött och la mig tidigt. så använde först alsollösningen och sen xylocainet och då verkade det som om xylocainet funkade bättre när man verkligen kunde tvätta rent

så nu har ju nyss duschat och känner inte direkt av mina blåsor.. ska nu försöka att ha på så lite klet som möjligt!

• audi80

Men vad skönt för dig...inte kul med en massa blåsor.
    Ha en bra dag!

Svar på tråden Alsolsprit,alsollösning eller alsolgel på herpesblåsor?