• Doudou

Har du en bakåtlutad livmoder?

Jag har en bakåtlutad livmoder och är nu gravid med mitt första barn. Jag är lite nyfiken på om det har någon betydelse för hur graviditeten känns, förlossningen osv.

Så ni som också har en bakåtlutad livmoder:
    Hur har era graviditeter känts?
    Hur har era förlossningar varit?

Själv är jag snart i vecka sju och känner mig inte kissnödig och jag har ingen växtvärk som alla pratar om.

• Svar på tråden Har du en bakåtlutad livmoder?
  • Vroooooom

Jag har en bakåtlutad livmoder och är i v7 just nu. Jag har haft riktigt jobbig växtvärk och är kissnödig rätt så ofta.

• smulan 75

Jag har oxå det,har bara fött 1 barn så jag har inte mycket att jämföra med. Men var pissig nödig ofta(om det har med det att göra vet jag inte)mycket foglossningar mot slutet,samt blev sjukskriven mot slutet pga av ligamentsvärkar.Och en jobbig förlossning som tog totalt 13 timmar vaginalt(sonen var stor). Vill inte skrämma upp dig. Men mina 2 systrar har oxå samma en hade 17 timmar vaginalt och min andra syster slutade med akutkejsarsnitt till både hennes barn pga trång bäcken och bakåtlutad livmoder. Lycka till!

• Plottis

Jag har kraftigt bakåtlutad livmoder. Det enda som varit skillnad för  mig var att magen kom mycket senare med första barnet och att magen växer mycket uppåt innan den växer utåt Sen har jag tre snabba förlossningar bakom mig och jag har aldrig fått höra att det skulle spela nån roll.

Triss i tjejer juli-02, feb-04, juli-06 och tjej i magen bf 27/5-08
  • milkit

Har oxå bakåtlutad, väntar nr 2 nu..! V.16..!
    Har under båda graviditeterna varit kissnödig VÄLDIGT MYCKET i början..!
    Hade ordentligt med växtvärk..! Men dock inte försens senare. Har känt tendenser till något liknande nu oxå..! Får se var det bär av..!

Hade en lätt förlossning med 1:an..! 1h40min allt som allt..! Gick hur smidigt som helst!
    Frågade min bm när jag väntade 1:an om de kunde vara ett problem med bakåtlutad livmoder..! "absolut inte"

• Disan

Jag svarade ju i en annan tråd på hur förlossningen var, men tar det igen lite snabbt:

Den var lätt, hade inte spec ont och led inga kval Från och med första värken tog det nästan två dygn, men det var ingenting som kändes jobbigt på det sättet. Jag räknar INTE min förlossning som två dygns-förlossning direkt...

Jag hade jättemkt växtvärk i början. Sprang och kissade på nätterna som attans! Senare fick jag problem med sammandragningar också. Min mamma har också bakåtlutad livmoder och hon hade också problem med sammandragningar. Om nu det har ngn betydelse... ???

BabyRo född 070620
  • minimou

Har också bakåtlutad livmoder. Hade en ganska lätt graviditet, inte så jättekissnödig förrän på slutet. Snabb förlossning. Tror inte att det spelar någon roll vad man har.

• minimou

disan: jag hade också mycket sammandragningar. Började redan i v.13-14. Blev sjukskriven pga det i v.27.

• sacosäck

Hej! Jag har också livmorden långt bak. De har haft svårt att ta vattnet på mig när livmorden är långt bak(beroende på hur långa fingra de ha, även om de tar med virknålen som de kallar den.)De skyller alltid på det. (har aldrig frågat fungerar alltid till slut.) Jag har varit väldigt kissenödig i början och slutet av gravideteten.. Magen syntes senare och sen kom allt på en gång (jaja det är jag det). Mina förlossningar har tagit 5 timm förta de andra 2-3 timmar från första värken till de kommer ut. Jag ska säga tt jag har 6 barn mellan 18år- 15månader. Jag tror att allt blir bra. Lycka till . Kan tillägga att jag har haft mycke ont av foglossning.

• jannike85

Jag har också det vad jag har förstått. har vart kissnödig från v 7 och frammåt, kissar jämt tycker jag,  på natten ca 3-4 ggr. och sen har jag haft fruktansvärd växtvärk, nästan mer en vanlig mensvärk, men det slutade i vecka 13-14 typ.

Är i v16 (15+2)

• Hektor

Min bm sa att oftast kommer magen mycket senare och är mindre om livmodern lutar bakåt  och att magen växer mycket uppåt, blir hög.

Stämmer på mig, men är säkert inte relevant för alla.

• ennie

har bakåtriktad livmoder men jag har fått höra att den rätas ju upp allteftersom livmodern/barnet växer. Tycker inte att jag varit mer kissnödig än andra (jfr med gravida kompisar). Mina förlossningar har inte gått snabbt men det kan ju också bero på att jag blivit igångsatt bägge gångerna och genetik. Har fått stora barn båda gångerna vilket inte direkt underlättat förlossningarna.

• Doudou

Intressant att höra lite olika erfarenheter! :)

• chickolina

Samma livmoder här! För mig blev det som många skrivit tidigare - det tog lååång tid innan magen syntes!
    Midjan försvann dock direkt, och man kunde se att naveln började se annorlunda ut men i övrigt putade inte magen förrän efter v 20. Folk som inte kände mig kunde inte se föränn efter v 25. Det tod också lång tid (in i det sista) innan den sjönk ner.
    Kisseri och växtvärk kände jag inte av nåt nåmnvärt...

Svar på tråden Har du en bakåtlutad livmoder?