• Kärleksbarn

Vill bara berätta det här med Ägglossning!!

Hejsan!

Vill bara klargöra en sak ang. ägglossning eftersom många skriver om det i olika anledningar.

Jag och min sambo har gått klart vår utredning om cvarför det tar sån tid denna gången. Inget fel har hittats på någon av oss *skönt*

Men jag vill bara berätta att även om kvinnor har regelbunden mens och har ägglossningsymptom varje månad så betyder INTE det att ägget släpper varje månad från äggblåsan i äggstocken, så därför kan det ta tid innan man blir gravid!!!

Många skriver här inne att jag hade ägglossning och vi prickade in den osv.

Man kan ha ägglossningsymptom och vissa ägglossningstester visar att du har ägglossning, men testerna visar INTE att ägget släppt just den gången! Så var inte så säkra jämt, så nu kanske ni förstår varför det bara är 20% chans och bli gravid varje månad!!

Själv har vi försökt i över 1 år nu....

Lycka till alla!

• Svar på tråden Vill bara berätta det här med Ägglossning!!
  • Gablin

Så, även om man har JÄTTEONT i magen en dag ( då man borde ha äl) så är det inte säkert att ägget släpper då?
    Vad är det som gör så ont o moler då?

• Kärleksbarn

Hej!

Det är mängden hormoner som styr om ägget släpper eller ej, och som sagt så kan det vara ett ägglossningsymptom du har, men det betyder inte att det släpper...
    Jag har ONT varje månad och har en hel radda med symptom som...ägglossningsekret, illamående ocnt i äggstocken osv.

Många kvinnor känner symptom som (enligt läkaren) ont i bröst, råmjölk i brösten, ont i magen, svullen mage, ömma äggstockar osv.

Men man kan ändast genom blodprov visa om ägget släpper just den månaden (gulkroppshormon)

Jag hade ett hormonvärde på 41 och man ska ligga normalt på 20 så jag hade en kraftig ägglossning och troligtvis garanterat släppt ägg, men ändå har vi inte lyckats än.
    Så tyvärr ja det skulle lika gärna bara vara symptom du har, förlita dig inte på att det blir nått så du inte blir besviken..

Hoppas vi båda lyckas denna gången.

Kram

• Kärleksbarn

Hej! (till alla)
    Ja det är så och det är inte ofta det skrivs här, och därför vill jag bara lugna alla genom att skriva detta iomed att det inte är alla som vet, förutom dem som gått/går utredning har nog fått den informationen!

Jag säger inte det för att göra alla ledsna utan snarare för att man inte behöver oroa sig om det inte går på första andra eller tredje försöket det är ju trots allt bara 20 % chans och lyckas även om man PRICKAR in ägglossningen!!!

Men lycka till alla!!!

• Lillatanten

Det är rätt som du säger att stickorna bara visar stegringen av LH-hormonet som sker innan äl, och att denna stegring inte är ngn garanti att ett ägg lossar. Dom som vill vara säkra på att äl verkligen skett kan kombinera äl-test med tempning. fertilityfriend.com/

Va skönt att allt var som det skulle med er!

• Gablin

Lillatanten: men även om man kombinerar tempning med äl-test kan man ju aldrig vara riktigt säker då tydligen?

TS: verkligen skönt att allt var som det skulle med er.
    Var utredningen jobbig att göra?
    Hur gick det till?

• Kärleksbarn

Gablin:
    Ja det var skönt och veta att allt var som det skulle, men man blir ju samtidigt förbryllad varför det aldrig tar sig. Men jag tror det ligger mycket i det psykiska mer än vad man tror när man LÄNGTAR!

Utredningan var lite jobbig psykiskt för man tänker ju en massa och oroar sig en del, men jag kände dock på mig att allt skulle vara bra vi har ju trots allt vår dotter på 2 år och det på en gång!

Utredningen gick till så att vi fick träffa en läkare (manlig) som blev VÅR läkare. Första dagen vi träffade han var det mycket info om bla. det jag skrivit här i fotumet samspelet mellan man och kvinna, sjukdomar, orsaker till barnlöshet osv. sedan fick min sambo göra en yttre och inre undersökning (lite läbbigt) men det gick bra o fort. Besök två: jag och min sambo fick åka till sjukhuset och lämna blodprover mitt första blodprov nr: 1 och hans första och sista han behövde lämna. Besök tre: sambon får lämna sperma prov. Besök 4: Jag måste lämna ytterligare ett blodprov nr:2 det sista. man mäter hormonhalter före och efter ägglossning o mens. Besök nr: 5 jag får göra en ultraljusundersökning på äggstockarna. Sedan återbesök hos läkaren nr:6 Vi går igenom provsvar och prat och fortsättning. Besök nr:7 Jag får göra en sista undersökning HSSG spolning av äggledare då går de in med ett smalt rör instrument i livmodertappen och sprutar upp kontrast medel för att se att det rinner ut i äggledare som det ska och utesluta cystor osv. allt var bra! Utredningen klar de kan inte göra mer för oss. Bara att fortsätta älska och leva som vanligt var hans råd och försöka att inte tänka så mycket på bebisar vilket är hujeda mig svårt!

Hoppas du fick lite hum om hur det gått till. Kram

• vickan72

tack vi har försökt sedan 04 aug så då fattar man att man inte blivit gravid. Lycka till själv jag har bim på söndag seda nfår vi se men jag har inte så stora förhopppningar men man vet aldrig.

• Annis77

Hej Hej, läste inläggen här.
    Har oxå hört samma att det inte är alltid som man har äl.
    Men hur är det med tempen? Om den ökar efter äl, har man då haft äl, eller kan det vara fejk och inget ägg är släppt? Undrar, undrar....
    Vi är inne på barn nr 2, har försökt i snart ett år utan att det hänt något.
    Är skengravid varje månad....börjar kännas tungt nu.....Men, men....

• Joje

Kan intyga att tester visar att ägget e där men kanske inte lossnar..kastat pengarna i sjön...fick ingen mens o var ej gravid.så ingen ÄL.fick sen tillbaka första mensen sen grav 2 månader senare...

lycka till ni som väntar på +:et

• NinaB

Undrar precis som Annis77 om huruvida förhöjd temp visar att ägget verkligen släppt?

• Southern Belle

Jo, temperaturhojningen sker pga att progesteronhalten okar och det sker endast efter att agglossningen har skett, sa visst har man agglossat om man far en temphojning! MEN progesteronhalten kan vara lite for lag sa att kroppen inte klarar av en graviditet och det sager tempkurvan oftast inget om... Det kan man bara avgora med blodprov!

Har man regelbunden mens sa har man oftast agglossning! Visst kan den hoppa over nan manad nan gang ibland men det handlar oftast inte om mer an ett par ganger per ar. Chanserna att lyckas ar ca 20% for kvinnor i 20-25-arsaldern och 12-15% for kvinnor i 30-arsaldern (kan givetvis variera fran person till person). Efter 6 manader har 50% av alla som forsoker bli gravida lyckats och inom ett ar har 80% lyckats, sa att det tar lite tid ar helt normalt!

Att det skulle finnas en psykologisk sparr som paverkar fertiliteten ar en myt! Att langta mycket efter ett barn gor en inte infertil...! Langta sa mycket ni vill - haller tummarna att ni inte behover vanta sa lange!

• missL

hej vill bar lägga in att jag har fått positivt på äl test och ont i äggstocken men ej att något ägg lossnat...har ett ägg losnat så kommer aut mensen efter 10-16 dga ...om man inte är gravid vill säga

• Southern Belle

Fast mensen kan komma anda, aven om man inte har agglossat for att slemhinnan helt enkelt blir for tung och stots ut nar kroppen inte har fatt signaler om att en graviditet har startat.

• Lillatanten

Hej Southern Belle
    och alla andra
    Ja, då fick man lära sig ngt nytt igen! Tackar för ditt utförliga inlägg tidigare. Att tempkurvan inte säger ngt om progesteronhalten har jag inte tänkt på... Så då var jag kanske lite överdrivet säker i mitt förra inlägg!

• Elite

Det är en helt vetenskap det här med fertilitet! Käns ändå som att den här tråden har klarat ut en del frågetecken. Bra initiativ, TS!

Har höjd temp sen äl, så en äl har verkligen skett. Nu är det bara att hålla tummarna för att min progesteronhalt är tillräckligt hög. HAr bim idag eller imorn. Dock fler och fler menssymtom för var dag som går...

Svar på tråden Vill bara berätta det här med Ägglossning!!